Aseksualiteit, de vierde geaardheid

C. den Hamer / 2 reacties

Vraag

Ik weet zeker dat ik vroeger gewoon op een normale gezonde manier hetero was. Ik (vrouw) viel op mannen en had plezier in seks. Maar nu doet het me allemaal niks meer, al jaren niet. Het staat me tegen en ik vind het vies. Soms overweeg ik een scheiding om van de seks af te zijn. Ik heb alles overwogen wat ik kon bedenken: hormonen, moe zijn, overvraagd zijn, geen goede emotionele verhouding en nog allerlei dingen. Maar daar ligt het allemaal niet aan, behalve dan misschien (gebrek) aan hormonen?

Maar zelfs al voor ons eerste kind werd geboren had ik het al redelijk gehad met seks. Als ik mijn vroegere normale gevoelens niet had gehad, zou ik de conclusie hebben getrokken dat ik aseksueel was. Nu mijn concrete vraag: is aseksualiteit een geaardheid, of kan die ontwikkeld worden? En van daaruit vraag ik me ook een beetje af, hoe zit dat met andere geaardheden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Ik zal mij proberen te beperken door de door u gestelde vragen. Binnen de wetenschap wordt er onderzoek gedaan naar oorzaken van afwezigheid van seksuele verlangens bij mensen. Het is in ieder geval bekend dat ongeveer 1 procent van de bevolking geen behoefte heeft aan het willen hebben van seks met een partner. Binnen de literatuur wordt het ook wel de vierde geaardheid genoemd.

Er zijn potentiële verklaringen als suggestie voor aseksualiteit, doch kunnen nog niet empirisch worden onderbouwd. Er is dus nog onduidelijkheid over mogelijke oorzaken.

Toch ingaande  op uw situatie is er in het verleden wel sprake geweest van seksuele verlangens en het hebben van plezierige seks. Daarmee neem ik aan dat u zelf ook kon genieten van seks met uw partner. Voorzichtig weg concludeer ik de hypothese dat u waarschijnlijk niet aseksueel bent, maar dat mogelijk andere oorzaken debet zijn aan uw klacht. Daarover kan ik nu niets zeggen omdat het onderzoek vergt om te kunnen vaststellen wat mogelijke oorzaken kunnen zijn.

Ten aanzien van de andere geaardheden is er tevens geen eenduidige verklaring. Daarbij stuit men vaak op de vraag is het aangeboren of verworven. Er zijn biologische theorieën die er van uitgaan dat hersendelen in het foetale stadium zich anders ontwikkelen. Ook zijn er theorieën dat een bepaald (erfelijk) gen hiervoor verantwoordelijk is. Kortom, meerdere verklaringen en niet eenduidig.

Met hartelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Lees ook: 'Geen zin in seks'

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

geaardheid
2 reacties
kejak
Grappig om te lezen dat de heer den Hamer gewag maakt van theorieen over een erfelijk gen met betrekking tot seksuele geaardheid.
Zelf vermoedt ik dit al jaren. Ik zie net iets te vaak homoseksualiteit via bijvoorbeeld de lijn oom-neef dan dat ik nog geloof in toeval.
K80
Kan ook zijn dat helaas haar man een slechte minnaar is en dat er daarom weerstand tegen is.
Veel open en eerlijk over praten zou mijn advies zijn. Taboe op laten rusten moet je niet willen.