Overtuigen van de waarheid

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Tegenover andersdenkenden vind ik het erg moeilijk om uit te leggen waarom ik in de Bijbel geloof. Ik ontkom er niet aan om te zeggen dat het ook voor een groot deel komt omdat ik er mee opgevoed bent. Wat kan ik nog meer zeggen? Ik kan een ander niet overtuigen van de waarheid van het christelijk geloof.

Antwoord

Beste lezer,

Om met het laatste te beginnen: inderdaad, je kunt een ander niet overtuigen van de waarheid van het christelijk geloof. Dat kan alleen de Heilige Geest. Gelukkig maar, want als het van ons moest komen, lukte het nooit. Maar dat wil niet zeggen dat we geen opdracht hebben. En dan is het helemaal niet verkeerd om tegenover een ander te vertellen, dat je bij het Woord van God bent opgevoed. Laat dat maar zien als een groot voorrecht, waar je blij mee bent. Dat hoop ik tenminste! En dan niet om je beter te wanen dan die ander, maar om daar iets in te zien van een omzien van de Heere naar jou.

Maar als het goed is, blijft het niet een zaak van opvoeding. Het rijkste is, als het Woord van God ons hart geraakt heeft. Dat we gaan beleven: ik geloof het niet alleen omdat ik het van mijn ouders en van de dominee heb gehoord, maar “ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord!” (Ps. 56). Andersdenkenden zijn er, hoe dan ook, gevoelig voor of wij een uit het hoofd geleerd lesje opzeggen, of dat het door ons heen is gegaan. Bid daar de Heere om, en laat vervolgens de uitkomst van je getuigenis aan Hem over.

En als het gaat over het unieke van het christelijk geloof: dat heeft te maken met de persoon van Jezus Christus. Hij wijst ons niet alleen de weg, Hij geeft niet alleen een voorbeeld, Hij geeft niet alleen goede raad - en vervolgens moet je het dan toch uiteindelijk zelf doen. Nee, Hij is de Weg. Dat God Zijn Zoon zond om in de plaats van zondaren te sterven en zo een volkomen verlossing te bewerken waar wij mensen niets aan bijdragen - dat is uniek. Bij andere godsdiensten moet je het uiteindelijk allemaal zelf doen. Ik zou willen zeggen: laat het Woord van God eten en drinken voor je zijn, dan zal een ander aan je merken dat dat Woord waar is.

Van harte Gods zegen!

Ds. P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovigegetuigen