Ik heb een vriendin van 14 jaar. Zij heeft best veel meegemaakt (...) hoe moet j...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vriendin van 14 jaar. Zij heeft best veel meegemaakt. Ze heeft een poosje met een loverboy verkering gehad. Zegt ze! Ik weet niet of ze de waarheid spreekt. Ik heb die loverboy ook gezien. Hij zei dat ‘ie 20 was, maar het leek een vent van 35. Pas geleden was er kerkclub. De inleiding ging over een jongen die verlost was van de duivel. Zij liep toen naar buiten. Later ging ik kijken wat er aan de hand was. Ze vertelde dat ze, toen ze dat verhaal van die jongen hoorde, het leek of er allemaal messen in haar ribben werden gestoken. Ze vertelde dat ze vroeger een poosje Gothic was geweest en altijd als ze de kerk in liepen hele zware benen kreeg. Ze zei ook dat ze wel eens zelfmoord heeft willen plegen. Het jaar daarvoor had ze ook wel eens trilaanvallen op club. Dan begon haar ene been opeens heel hard te trillen, en zag ze enge dingen. Samen met een clubleidster hebben we gebeden, ze moest toen wel even huilen. Maar nu leeft ze gewoon nog altijd zoals altijd. Ze wil niets met God te maken hebben. Als je over God begint, vindt ze het maar gezeur. Ze heeft nu ook een onchristelijke vriend (die ze waarschijnlijk uit een of andere chatbox heeft geplukt). Tegen een andere vriendin van me had ze gezegd dat ze het (seks) gedaan had met hem! Misschien liegt ze, maar ik denk het niet. Ze is nog maar 14, maar heeft al 17 keer verkering gehad. Verder is ze altijd een super aardige vriendin van me geweest! Echt een meisje die je nooit zou laten vallen. En als je zorgen had, kon je het altijd aan haar vertellen. Maar hoe moet je daar nou mee omgaan als je zo'n vriendin heb?

Antwoord

Beste vriend(in),

Bedankt voor je vraag. Ik denk dat je terecht om hulp vraagt. Als ik het verhaal van je vriendin lees dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er best iets ernstigs aan de hand is. De Gothic-wereld waar je vriendin in verkeerd heeft, is niet neutraal. Dat is het gebied van satan. Als we ons via die weg inlaten met hem kunnen we occult belast raken. Verschijnselen daarvan kunnen zijn dat er fysieke klachten optreden als we bezig zijn met de dienst aan God. Je schrijft daar ook iets over, zware benen, trilaanvallen enz. Ook het ‘vervagen’ van seksuele grenzen is iets wat satan prima vindt. Ik begrijp en deel dus je zorgen over je vriendin. Ik zou je daarom een aantal adviezen willen geven:

1. Houd allereerst jezelf in de gaten. Ga niet mee in de dingen van je vriendin, maar leef dicht bij God. Vertil jezelf ook niet aan het probleem van je vriendin. Houd maar voor ogen dat jij dit niet kunt oplossen. Misschien ben je een klein schakeltje in de ‘ketting’ naar de oplossing, maar waarschijnlijk niet meer dan dat.

2. Houd wel contact met je vriendin. Laat haar niet vallen. Misschien komt er een moment waarop ze weer over God en geloof wil spreken.

3. Als je met mensen niet meer over God kunt spreken, kan je nog steeds met God over deze mensen spreken. Bid dus voor je vriendin. Als ik me niet vergis, is ze een prooi van satan geworden. Wellicht is ze gedoopt. Dan heeft God Zijn Hand op haar leven gelegd en Zijn nabijheid beloofd. Spreek jij God maar aan op Zijn belofte voor jezelf en je vriendin. En ook als je vriendin niet gedoopt is, dan nog is ze een schepsel van God, een voorwerp van Zijn zorg en liefde (Joh 3: 16, Titus 3 : 4). En: het gebed is het belangrijkste wapen in de strijd tegen satan.

4. Misschien kun je met een volwassene je zorgen omtrent je vriendin delen. Als er werkelijk sprake is van zogenaamde occulte besmetting dan is het erg belangrijk dat meerdere wedergeboren christenen (die dus echt met Jezus leven) en die op dit gebied enige kennis in huis hebben, ervoor bidden en misschien in een later stadium ook handelend kunnen optreden. Als je moeite hebt om er met anderen over te praten, bedenk dan dat ambtsdragers geheimhoudingsplicht hebben.

5. Als alles voor je gevoel mislukt; je vriendin ‘zakt nog verder weg’, het contact met jou en met de kerk wordt verbroken, geef jezelf dan niet de schuld. Ook bij Jezus zelf, en later ook bij de apostelen waren er steeds mensen die uiteindelijk toch al het contact met God vaarwel zeiden. We moeten ook oppassen voor een overdreven schuldgevoel in dit soort gevallen. Mocht het zover komen: bedenk dat Gods armen altijd verder reiken dan de onze. Hij haalt soms op wonderlijke manieren mensen weer terug tot Hem en Zijn dienst. En meestal is dan de ervaring van omstanders: ‘je stond erbij en je keek ernaar’ oftewel het is 100 procent Gods werk en niet ons werk. God werkt vaak ondanks ons en minder vaak door of dankzij ons. Daarom nogmaals: leg je vriendin biddend in Gods hand.

6. Tot slot nog een leestip over het onderwerp occulte besmetting. Twee boeken die in verhaalvorm geschreven zijn: “Toch gered”, J. W. van den berg of “Het geheim van de godin”, Marloes van der Welle. Daarnaast zijn er van de hand van dr. M. J. Paul ook diverse (theoretische) boeken over dit onderwerp verschenen.

Met hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

relaties