Wat moet je doen als je heel veel van je vriend houdt en als het momenteel heel ...

Ds. A. Th. van Olst / Geen reacties

Vraag

Wat moet je doen als je heel veel van je vriend houdt en als het momenteel heel goed gaat, maar als je de toekomst samen niet goed ziet zitten, wegens een psychische aandoening?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik begrijp eruit dat jullie verkering hebben, en dat is een mooie periode om elkaar beter te leren kennen en ook om je voor te bereiden op een huwelijk. Dat laatste bespreek je natuurlijk niet op de eerste dag van je verkering, maar in de loop van de tijd moet het wel aan de orde komen. Verkering loopt als het goed gaat uiteindelijk toch uit op een huwelijk.

Goed dus dat je ook over de toekomst nadenkt. Je hebt het over een “psychische aandoening”, waardoor je de toekomst samen niet goed ziet zitten. Zo van afstand kan ik je natuurlijk geen goed advies geven. Maar ik wil je wel helpen bij het nadenken. Daarom leg ik je een paar vragen voor.

1. Je vriend (ik ga ervan uit dat je bedoelde dat hij de 'aandoening' heeft, anders mag je het op jezelf betrekken) heeft momenteel ook last van die psychische aandoening, lijkt me. Waarom gaat het nu wel goed? Biedt dat hoop voor de toekomst?

2. Om wat voor psychische aandoening gaat het? Gaat het weer over of is het blijvend? Kunnen medicijnen een oplossing bieden? Is de psychische aandoening van zo’n aard dat het een evenwichtige en duurzame relatie in de weg zal staan?

3. Is je relatie nu evenwichtig en kan die dat ook zijn in de toekomst? Een goede relatie is een relatie van wederzijdse trouw, respect, liefde, waardering. Er is natuurlijk meer over te zeggen. Het komt wel eens voor dat één van tweeën sterker is dan de ander. Dat is niet erg, als de relatie maar niet uit balans raakt. Dan gééft de één, en is de ander vooral afhankelijk. In iedere relatie komt dat wel eens voor, maar het moet niet altijd zo zijn.

Om te weten hoe je richting de toekomst moet gaan, kun je mensen inschakelen. Bespreek het allereerst open met je vriend. Als dat niet mogelijk is, ben ik bang dat het probleem echt groot is. Bespreek het vervolgens ook met je ouders als je die nog hebt. Verder is het van belang goed te weten om wat voor psychische aandoening het gaat en hoe de ontwikkeling daarvan kan zijn.

Ik hoop dat je zo helderheid ontvangt. Graag wens ik je veel wijsheid toe.

Hartelijke groet,
Drs. A. Th. van Olst

Ds. A. Th. van Olst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Utrecht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

verkering