Ik haat mijzelf... Ik stotter heel erg en de mensen om mij heen begrijpen mij ni...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik haat mijzelf... Ik stotter heel erg en de mensen om mij heen begrijpen mij niet. Therapie helpt niet bij mij. Wat moet ik doen? Meisje 15.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste...,

Natuurlijk kan ik heel erg goed begrijpen dat jij het heel vervelend vindt dat jij stottert. Dat is ook niet leuk. Maar jij bent toch veel meer dan dat? Het is begrijpelijk dat je vooral kijkt naar wat er ‘niet goed’ is aan jou -dat doen heel veel mensen- vooral als je er zoveel last van hebt. Ik probeer veel liever op een andere manier naar mensen te kijken. Dat is eigenlijk ook een beetje mijn dagelijks werk. Ik werk heel veel met jonge mensen en als ik goed kijk, mankeert er aan iedereen wel wat. Aan sommigen zelfs heel veel. Ik zie slechthorende mensen, soms zelfs een blinde, mensen die zo vertekend zijn doordat ze misbruikt zijn (op welke manier dan ook), mensen waarvan we in de wandelgangen misschien zeggen dat dat nou ook bepaald moeders mooiste niet is, verlegen mensen, angstige mensen, enz., enz. Als ik goed kijk... zei ik. Maar ik kijk zo helemaal niet goed!

Als ik naar mensen kijk probeer ik juist vanuit een heel andere richting te kijken. Zie ik mensen stuk voor stuk als schepsel van God en probeer ik te bedenken wat God in gedachten had toen Hij die mensen één voor één het leven gaf en de levensadem inblies. En samen met die mensen ga ik de ontdekkingstocht beginnen naar de mogelijkheden die God in die levens gelegd heb aan. Dat is mooi werk. Vooral als mensen onder de indruk raken hoe wonderbaarlijk zij door God gemaakt zijn en welke moeite Hij aan het leven van elk mens wil besteden. Ondanks dat er ook dingen gekwetst of verminkt zijn. God heeft met elk mensenleven een bedoeling. Ook met dat van jou. Wat zou Hij gedacht hebben toen Hij jou in het leven riep? En waarmee heeft hij jou toegerust? Je bent niet alleen het meisje dat stottert. Je hebt bepaalde kwaliteiten, talenten, persoonlijkheidskenmerken en wat niet al waardoor mensen ook van jou kunnen genieten.

Wat bedoel je met “dat mensen jou niet begrijpen?” Heeft dat te maken met dat je niet uit je woorden kunt komen? Je mag mensen best duidelijk maken dat je wat meer tijd nodig hebt om iets duidelijk te maken. En in onze tijd met de mogelijkheden van digitale communicatie kun je daar goed ondersteunend gebruik van maken. Maar ik begrijp ook wel dat het natuurlijk nooit de mondelinge communicatie kan en mag vervangen. Je hebt nabijheid met medemensen nodig en die mag je opzoeken.

Bespreek je ook met de Heere God de moeite die je hebt met je gestotter? Weet je, soms overgroeien mensen het stotteren ook. Ik heb een collega die vreselijk gestotterd heeft, maar je merkt er nu niets meer van. Niet dat ik je nu een schrale troost of ijdele hoop wil geven. Maar probeer je leven te benaderen vanuit de mogelijkheden die erin liggen en niet alleen vanuit je beperkingen. Nogmaals: ook jij bent de moeite waard. Probeer daarom de negatieve gedachten die je over jezelf koestert los te laten en durf te leven. Dat durf je pas echt als je de genade van God kent. Ik hoop dat je die wilt zoeken en zult vinden, waardoor je je in Gods liefde en genade weet te koesteren. Daar is niet de duisternis van de haat, maar het licht van de liefde.

Drs. Els J. van Dijk

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

psychologie