Ik heb al mijn hele leven last van stemmingswisselingen. Ik ben nu veel ouder en...

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik heb al mijn hele leven last van stemmingswisselingen. Ik ben nu veel ouder en heb daar heel erg last van. Vaak heb ik het idee dat ik depressief ben op dat moment, terwijl het na een 5/10 minuten kan omslaan. Dit vind ik heel moeilijk en weet niet wat ik er mee moet. Zijn er medicijnen voor? Hartelijke groeten een meisje van 18.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Uit je beschrijving blijkt dat je last hebt van stemmingswisselingen. Je beschrijft niet of dit gediagnosticeerd is. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je daar erg last van hebt. Het is ook bekend dat er verschillende vormen van stemmingsstoornissen en/of depressieve stoornissen op jouw leeftijd verergeren en zelfs ontstaan. Het is dus zaak om dit serieus te nemen. Wel vind ik het lastig omdat je zeer summier bent in je omschrijving. Ik kan daar uiteraard geen diagnose in geven maar je geeft wel aan dat je last hebt van depressieve klachten. Het lijkt me erg belangrijk dat je bij je huisarts een verwijzing vraagt naar een GGZ-instelling waar een diagnose kan worden gesteld. Je kunt ook informeren of er bij jou in de buurt een vestiging is van Eleos, de "christelijke GGZ-instelling".

En op je vraag of er medicatie voor is kan ik gelukkig positief antwoorden. Er zijn echt hele goede medicijnen voor. Wel duurt het soms een hele tijd voor de goede medicatie is gevonden waar jij op reageert. Het is namelijk nogal verschillend hoe mensen reageren op deze medicijnen. Vooraf moet echter een goede diagnose worden gesteld. Zaak dus om dit alles met je huisarts te bespreken en niet tevreden te zijn met het bekende "kluitje in het riet". Als je eenmaal op de goede medicatie bent ingesteld kan er worden gekeken of er therapie of gesprekken nodig is om je te leren omgaan met deze klachten maar vaak geeft goede medicatie al veel stabiliteit en daardoor, rust. Wanneer je echter deze klachten niet serieus neemt en je een serieuze depressie ontwikkelt is het veel moeilijker om deze te behandelen en kost het veel meer tijd.

Ik wens je veel sterkte toe om deze stap te zetten!

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

psychologie