Ik heb een vraag over Markus 6:1-6. Er staat namelijk dat Jezus in zijn vaderlan...

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Markus 6:1-6. Er staat namelijk dat Jezus in zijn vaderland niet veel krachten kon doen, vanwege het ongeloof van de mensen. Calvijn zegt bij deze geschiedenis: “Ongeloof bindt de handen van Jezus”. Er is een gezang: “Er zijn geen grenzen aan Jezus' macht”. Maar zijn er dan toch grenzen aan Jezus' macht? Ik had het er onlangs met iemand over, maar toen ik haar mijn probleem voorlegde, zei ze dat ze er niet over wilde praten, omdat het voorbeeld haar (in geestelijke zin) depressief maakt, omdat ze van zichzelf weet dat ze veel te weinig geloof heeft, en dan dus ook de hoop op een wonder verliest. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de Bijbel?

Antwoord

Bedankt voor deze vraag; de reactie kan ik me goed voorstellen. De Heere Jezus is toch almachtig?! Maar dit bijbelgedeelte laat zien dat de inwoners van Nazareth, de plaats waar de Heere Jezus zoveel jaar gewond heeft, Hem niet erkennen als rabbi, niet als de Zoon van God. Je ziet al lezend dat het verzet en de smaad toenemen. Ze noemen Jezus de Zoon van Maria, om aan de merkwaardige gang van zaken ter herinneren: ongehuwd in verwachting! Het is toch wat. Ze negeren Jezus! Jezus zegt dan dat een profeet niet in zijn eigen plaats geëerd is; het resultaat is dat Hij ook weinig wonderen doet.

Jezus dringt zich niet op, maar Hij nodigt: Kom tot Mij allen die vermoeid zijn. En die komen, ervaren Zijn vergevende liefde en genade! Er zijn geen grenzen aan Jezus' macht, maar Jezus verspilt Zijn krachten niet. Ongeloof is een grote zonde. We geloven de Heere dan niet op Zijn Woord en we verharden ons. Hij wil juist dat we tot Hem komen. Een ieder die de Naam van de HEERE aanroept zal zalig worden. Op de Pinksterdag zijn drieduizend zondaren ingewonnen voor de dienst van de Heere Jezus. Hij is nog steeds Dezelfde en dat tot in eeuwigheid (Hebr.13:8). Waag het met Hem alleen; Hij staat wenend voor ons en zegt: Geef Mij je hart!

Drs. I. A. Kole