(...) Er staat dat er veertien geslachten waren, van David tot de Heere en dat w...

Ds. G. Herwig / Geen reacties

Vraag

In Mattheus 1 staat dat Jozef, Maria niet bekende. Toen las ik in de kanttekeningen: “Het is onduidelijk of hij dat daarna wel heeft gedaan. We lezen het niet.” Ik vond dat zo raar. Is dit een fout? Jozef en Maria hebben toch meerdere kinderen gekregen? Dan een twee vraag over dat hoofdstuk. Er staat dat er veertien geslachten waren, van David tot de Heere en dat wordt drie keer genoemd (zie Matt 1). Kun je dan ook stellen: dan zal het ook wel veertien geslachten duren voor dat Christus wederkomt?

Antwoord

Excuses voor de late beantwoording van deze vragen.

W.b. de eerste vraag. De vraagsteller citeert maar een stukje van de kanttekeningen. Letterlijk staat daar: “Hieruit kan men niet besluiten dat Jozef haar daarna zou hebben bekend; want deze manier van spreken dit altijd niet medebrengt...”, waarna gewezen wordt op 2 Sam. 6:23 en Matth. 28:20. ’t Meest duidelijk wordt het wellicht als ik de verklaring citeer van dr. J. T. Nielsen in de serie “De prediking van het Nieuwe Testament”: “Tot aan de geboorte van Jezus onthoudt Jozef zich van seksuele gemeenschap. Wanneer het Kind geboren is, krijgt het de naam Jezus. (...) De tekstvariant, door enkele handschriften vermeld, of het hier om “een eerstgeboren” of  “haar eerstgeboren” Zoon zou gaan, werpt licht op de ons inziens onbelangrijke kwestie van het “altijd-maagd-gebleven-zijn” van Maria en op de vraag, of Jezus broers en zusters heeft gehad (vergelijk matth. 13:55). Wie de maagdelijkheid van Maria ook na de geboorte van Jezus wil vasthouden (aldus Nielsen), beroepe zich eerder op de uitspraken van latere concilies dan op Matth. 1:25 en 13:55. Beide teksten geven geen aanleiding om niet ‘gewoon’ te zeggen, dat Jezus broers en zusters heeft gehad uit het huwelijk van Jozef en Maria (vergelijk ook Matth. 12:46, 47 en 48).”

Dr. Jakob van Bruggen legt in “Mattheus - Het Evangelie voor Israël” de nadruk op Jozefs’ gehoorzaamheid. “Zijn gehoorzaamheid, vrucht van rechtvaardigheid en geloof, is niet minder door God bewerkt dan Maria’s zwangerschap”. Verderop schrijft Van Bruggen: “Het grote aantal getuigen voor de lezing “haar eerstgeboren”  pleit voor de juistheid daarvan...Waarom wordt Maria’s kind haar eerstgeboren zoon genoemd? Om te onderstrepen dat Jezus werkelijk mens is geworden. Hij was niet een andersoortig persoon, maar wordt meegeteld bij de gewone geboorten uit Maria. Hoe uniek deze Geborene ook is, Hij is als mens onderdeel van een gewone rij. Er was geen reden om de telling van de kinderen van Maria pas te doen beginnen na de komst van het kind uit de Heilige Geest”.

W.b. de tweede vraag zeg ik hardgrondig: Nee! Er is door tal van verklaarders gespeculeerd rond het getal 14. Maar dit getal heeft hier geen symbolische betekenis, maar is een reëel getal bij een globale maat voor een tijdsduur. Mattheus stelde een generatie blijkbaar op ruim 40 jaar. Laten we oppassen om niet bij getallen in de Bijbel direct te denken aan een symbolische betekenis. Veel getallen hebben daar gewoon een concrete betekenis. Bovendien: Het is alleen aan de Vader om te weten, wanneer Christus wederkomt op de wolken van de hemel. En ondertussen mogen we troost putten uit de woorden van 2 Petrus 3: “God vertraagt Zijn belofte niet, maar is lankmoedig over ons, niet willende dat enigen verloren gaan...”.

Ds. G. Herwig, Kamerik