Vaginale schimmelinfectie

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 23 jaar. Ik ben een half jaar geleden bevallen van mijn tweede kindje. Twee weken na de bevalling moest ik nog nagecuretteerd worden, omdat er nog een stukje placenta was achtergebleven in de baarmoeder. De menstruatie kwam daarna niet op gang; daar heb ik medicijnen voor gehad van mijn huisarts. Daarna is de cyclus gewoon goed op gang gekomen. Ik heb ook al een paar jaar last van een vaginale schimmelinfectie, al van alles voor gehad maar nog niet echt afdoende. De vraag is eigenlijk, elke keer als mijn man en ik gemeenschap hebben gehad verlies ik ongeveer twee dagen wat bloed, een beetje bruinig of echt rood. Kan dit kwaad? Kan dit met die schimmelinfectie te maken hebben of nog met de bevalling of het curetteren? Ik weet het niet en ik zie er erg tegenop om weer naar de gynaecoloog te gaan voor al die rotonderzoeken die ik een half jaar geleden met hechtingen en al ook al gehad heb! Ik hoop dat u een antwoord heeft.

Antwoord

Bloedverlies na seksueel contact kan verschillende oorzaken hebben. Een chronische schimmelinfectie is daar één van. De boel raakt tijdens het vrijen dan wat geirriteerd. Waarschijnlijk is het dan ook jeukerig en/of gevoelig.

Maar zijn ook andere oorzaken: gevoelig slijmvlies van de baarmoedermond (portio-erosie), waardoor het gemakkelijk bloedt. Je kunt ook aan andere infecties denken. Het lijkt me niet met de bevalling of de curettage te maken te hebben.

Voor meer duidelijkheid ontkom je niet aan inwendig onderzoek. Op jouw leeftijd is dit soort klachten vrijwel altijd onschuldig, maar het hoort niet en kan meestal verholpen worden. Aan jou de keus...

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medischvagina