Keuze voor het christendom maken

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Ik ben al enkele jaren bezig met de vraag of God nu bestaat of niet en of ik de keuze voor het christendom wil maken. Maar nu wil ik dit jaar definitief een keuze gaan maken, namelijk volledig kiezen voor het christendom of ermee te stoppen en niet langer een schijnheilig christen te zijn. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk neig om te stoppen met het christen 'zijn'. Of is het niet mogelijk om objectief zo'n radicale keuze te maken? Ik wil gewoon stoppen met het christendom als het niets voor mij persoonlijk betekent, i.p.v. zogenaamd christen te zijn zonder dat het uit mijn hart komt. Want er gaat anders veel tijd verloren die ik beter kan besteden. Graag uw reactie hierop. Bedankt alvast!

Antwoord

Een zeer existentiële vraag die hier gesteld wordt. Bestaat God? Als je verstandelijk aan het redeneren gaat kom je op het punt uit dat je moet zeggen: Het bestaan van God laat zich niet verstandelijk bewijzen en het niet-bestaan van God evenmin.

Ik geloof dat het in bepaalde gevallen inderdaad mogelijk is dat mensen radicaal met God breken, en dat dat ze zo goed lukt dat ze daar ook vrede bij hebben. Romeinen 1 spreekt van de heidenen die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden. Het beeld is ontleend aan het onder water houden van dieren, om ze te verdrinken. Zo kunnen wij ook het inwendig besef dat er wel een God moet bestaan, verdrinken en ons leven zonder God zo inrichten dat het ons ook wel redelijk lijkt te lukken. Maar ik zou dat niemand aanraden. Met het oog op de eeuwigheid niet, maar ook niet met het oog op dit leven. En ik denk dat er bij veel mensen die zonder God willen leven, er altijd iets bij knagen. Je kunt er zoveel van weten, dat je het eigenlijk nooit meer kwijt raakt.

Je wilt stoppen omdat het niets voor jou betekent. Gezien jouw worsteling geloof ik dat niet, anders was je er al eerder mee gebroken. In de tweede plaats wil ik zeggen: Laat het wel iets voor je gaan betekenen. Pascal heeft gezegd: Als God niet bestaat, terwijl ik Hem wel gediend heb, dan heb ik nog niets verloren. Als Hij wel bestaat terwijl ik Hem niet gediend heb, heb ik alles verloren voor eeuwig.
En Hij laat Zich ervaren? Lees je regelmatig in je Bijbel? Bid je persoonlijk? Als je dat niet doet is het geen wonder dat je niets ervaart en dat God een abstract denkbeeld blijft. Wie Hem zoekt, die zal Hem vroeg of laat vinden.

Dat is ook mijn eigen ervaring, toen ik tijdens mijn studie langs de afgronden van het atheïsme ben heengegaan. God is geen sfinx, die star voor zich uitkijkt en nooit iets van Zich laat horen. Hij leeft, en wij Hem nederig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren.

Hartelijke groet, ds. N. den Ouden

Tags in dit artikel:

God zoeken