Avondmaal na volwassendoop

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Wij hebben het op school over de doop. Nu zei onze docent dat als je iemand volwassen doopt, deze persoon ook aan het avondmaal moet gaan. Waar staat dat in de Bijbel? Als er een buitenstaander over wil komen naar de kerk, maar van wie de zonden nog niet vergeven zijn (dus iemand die wel het christelijk geloof belijdt, maar die (nog) niet bekeerd is), zo iemand wordt dan dus wel aan het Heilig Avondmaal verwacht? Dat is toch tegenstrijdig, want het Heilig Avondmaal is voor Gods volk. Hoe zit dat?

Antwoord

Iemand die volwassen gedoopt wordt in een reformatorische kerk (en dus nog niet eerder gedoopt is), geeft zelf antwoord op de doopvragen. Daarin belijdt hij dat Christus zijn persoonlijke Zaligmaker is. Dat is dus een belijdenis van zijn geloof (en niet van de leer). Dan belijdt deze persoon een kind van God te zijn en dat geeft hem recht om deel te nemen aan het Heilig Avondmaal. Geheel anders is het als iemand alleen lid wordt van een kerkverband. Lidmaatschap van een kerkverband geeft nog geen (Goddelijk) recht om deel te nemen aan het avondmaal. Daarvoor is nodig geloof en bekering. Maar (nu komt het): niemand heeft het recht om onbekeerd te blijven!

Lees voor een uitgebreid antwoord het artikel  'Volwassendoop in Gereformeerde Gemeente'.