Gods bedoeling met het weer

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Denkt u dat God een bedoeling had met het hete weer van vorig jaar, zonder dat er een druppel regen viel of dat er onweer was? Of heeft het te maken met het broeikaseffect? Maar dit jaar gaat het andersom; het heeft ontzettend veel geregend en nu schijnt weer regelmatig de zon.

Antwoord

Goeie vraag en ook wel een beetje moeilijk. In de eerste plaats zou ik willen zeggen dat er sowieso geen tegenstelling bestaat tussen het broeikaseffect en het handelen van God. God werkt door al  die dingen heen en er gebeurt niets buiten Zijn raad en wil om. Natuurkundige verklaringen geven ons alleen een beetje meer inzicht in de wetmatigheden waarvan God Zich bedient, maar in dat alles vertoont Hij Zijn macht en grootheid.

Dus: God was in de droogte van vorig jaar en ook de regen en zonneschijn van dit jaar. Hijzelf maakt Zich aan de mensen en ook aan jou in dat natuurgebeuren bekend als Almachtige en Heerlijke en Verheven Koning vol van majesteit, die het waard is door jou geëerd en gevreesd te worden, en op wie Zijn kinderen mogen hopen. Lees er bijvoorbeeld psalm 29 en psalm 104 of Jesaja 40 maar op na.

Maar achter jou vraag zit nog een andere vraag, namelijk of de droogte van vorig jaar een aanwijzing van God kan zijn; een oordeel, bijvoorbeeld vanwege de zonde van ons volk. Je leest in de Bijbel in de geschiedenis van Elia dat de grote droogte van toen inderdaad een oordeel was over Israël vanwege de Baäldienst waaraan het volk zich schuldig maakte. Maar de Heere maakte toen wel via Elia bekend dat het een straf was vanwege de concrete zonden van Israël. Maar dat kun je niet zondermeer van iedere droogte of overstroming zeggen. De Heere kan daar wel licht over geven aan Zijn kinderen en knechten. In ieder geval moet het ons te denken geven als deze dingen gebeuren en het moet ons op de knieën brengen om te vragen of er mischien een bijzondere reden is.

Bij al deze dingen spelen de regels van psalm 107:22 door mijn hoofd, die ik nu voor je overschrijf: “Wie wijs is merk' die dingen, En geev' verstanding acht Op 's Heeren handelingen, Zo vol van gunst als macht”.

Hartelijke groet, N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

voorzienigheid