Mopperende kinderen

G. Hoogakker / 3 reacties

Vraag

In ons gezin moeten de kinderen allemaal iedere dag helpen. Wij wonen met zes personen in een klein huis, dus het is snel rommelig. De kinderen moeten allemaal hun rommel opruimen voor ze wat anders gaan doen. Daarin ben ik niet zo streng overigens, ik vind het niet erg als er wat blijft liggen. Maar voor het avondeten wil ik dat alles opgeruimd is. Na het avondeten heeft ieder zijn taak (naar leeftijd). Nu merk ik dat de kinderen vaak mopperen en het soms met veel moeite gepaard gaat om te helpen. Soms laten ze het zover komen dat ik boos word omdat ik zo vaak moet waarschuwen voordat ze aan hun klusje  beginnen. Ik zou het juist zo fijn vinden als we in goede harmonie het werk kunnen doen. Ik heb al van alles geprobeerd om het leuk te houden tijdens klusjes doen, zoals zingen, belofte van een verhaaltje lezen bij goed werk etc. Maar het werkt helaas niet. Ik vind het normaal dat ze leren mee te draaien in het gezin en ik vraag echt niet veel van ze. Hoe leer ik de kinderen dat het fijn is juist iemand te helpen, omdat je iemand daar bijvoorbeeld blij mee maakt, of omdat het gewoon in een gezin hoort dat je samen helpt. Dat het je een goed gevoel geeft als je iets voor iemand anders over hebt zonder dat daar steeds iets tegenover hoeft te staan.

Antwoord

Beste vragensteller,

Wanneer ik je verhaal lees, begrijp ik dat je al veel geprobeerd hebt om het leuk te maken. Het probleem is dat opruimen voor kinderen vaak niet hun hobby is en ze het dus niet leuk gaan vinden. Het besef dat het fijn is iemand te helpen zal ook (nog) niet ontstaan. Afhankelijk van de leeftijd kan de waardering vanuit de ouders wel een goed gevoel geven bij het kind, waardoor ze vaker zullen helpen. Dit werkt bij jongere kinderen maar pubers zullen zich daar weinig van aantrekken. Je schrijft niet hoe oud je kinderen zijn dus heb ik hier een aantal algemene tips:

-Geef zelf het goede voorbeeld!

-Denk na over een geschikt tijdstip waarop de kinderen niet te moe zijn. Net voordat ze een leuke activiteit hebben of een programma mogen zien op tv kan een goede motivatie zijn om de klus te doen.

-Bespreek met de (oudere) kinderen hoe zij het anders voor zich zien: een ander tijdstip? Wat zou voor hen een goede beloning zijn? Zo maak je hen medeverantwoordelijk voor de klus. Maak de afspraken zo concreet mogelijk en zoek eventueel naar tussenoplossingen.

-Wanneer de kinderen jong zijn geef hen een concrete, afgebakende taak, bijvoorbeeld: “doe het speelgoed in de bak.”

-Zorg dat er een systeem zit in het huishouden, een vaste plek voor spullen. Zo is het voor de kinderen duidelijk wat er van hen verwacht wordt.

-Zorg dat er zo min mogelijk afleiding is.

-Kondig van tevoren (bijv. een kwartier) aan dat ze moeten gaan opruimen.

-Zet hun favoriete muziek op.

-Voor jonge kinderen: maak er een spelletje van.

-Vanaf 6 jaar kan een kind verantwoordelijk zijn voor bijv. de eigen kamer netjes te houden en een vaste taak in het huishouden.

Ik hoop dat dit voldoende tips zijn om vooruit te kunnen, anders hoor ik het graag. Succes!

Hartelijke groet,
Germa Hoogakker

Lees meer artikelen over:

huishoudenmopperenopruimen
3 reacties
Samanthi
Beste vragenstellster

Misschien heb je een ideaalbeeld voor ogen.
Mijn ervaring met 7 kinderen is dat ze tot een jaar os elf gedwee mee hielpen en in de (pre) pubertijd wat moppers kregen, de jongere kinderen begonnen zodoende op jongere leeftijd te mopperen, ik kan me vinden in de tips, maak er iets leuks van.
Vooral het van te voren aankondigen van de tijd is heel belangrijk.
veel sterkte!

ps mijn kinderen zijn nu bijna allemaal volwassen en de deur uit, als ze zondags komen eten presteren sommige het nog om te mopperen als ik vraag of ze met de afwas willen helpen, is dat het gevoel van veiligheid?(+:
mluther
Ik weet dat ik pas rond m'n 20ste echt een beetje mee begon te helpen. Daarvoor deed ik het ook wel, maar niet van harte. Misschien scheelt het dat ik op m'n 20ste ook niet meer thuis woonde. Echter hoe ouder, hoe meer je je verantwoordelijk voelt. Als ik ergens mee heb gegeten (familie voornamelijk), help ik altijd mee met afruimen etc. Ik voel me zelfs bezwaard als ik niet meehelp. Een kind/puber beseft dat echter nog niet.
Catherine
Kinderen zijn als veel mannen: ze zien die rommel niet, zoals wij, moeders, die zien. In onze ogen is het troep, rommel, vuil, maar in de ogen van een kind is het juist gezellig, wat maakt dat nou uit, ik heb het straks weer nodig dus....
Veel moeders herkennen dit en mijn moeder dacht dat er van mij niks terecht zou komen later, omdat ik zo'n enorme sloddervos was. Nou, ze zou me nu moeten zien ;-)
Ik heb zelf nooit zo'n punt gemaakt van een rommelige kamer, als ik moest stofzuigen en stoffen, schoof ik het terzijde of kiepte het allemaal in een krat. Als ze maar gelukkig zijn in hun eigen kamer! Het moet geen "onmacht" blijken, je hebt kinderen die het zelf totaal niet kunnen overzien, hoe ze op moeten ruimen. Dus daar hebben ze daadwerkelijk hulp bij nodig.
Vraagstelster: houd de huiskamer als prioriteit, dat die netjes opgeruimd wordt en blijft.
Je schrijft niet of het enkel speelgoed betreft, het kan ook zijn dat ze hun kleding laten vallen waar ze het uittrekken en daar zou ik wel tegen ageren.
En vergeet niet te genieten van je kindjes, voor je het weet zijn ze groot.
Wijsheid toegewenst bij het opvoeden!