Verplicht schuldbelijdenis doen bij huwelijksgesprek

Ds. J. van Amstel / Geen reacties

Vraag

Wij hebben een half jaar lang in zonde geleefd door met elkaar gemeenschap te hebben. Dit hebben wij samen beleden tegenover de Heere God en om vergeving gesmeekt. We hebben heel erg veel met elkaar gepraat en nieuwe afspraken gemaakt en iedere dag bidden wij om hulp van God. Wij zitten nu alleen nog met de vraag of we dit in ons huwelijksgesprek met de predikant moeten vertellen. We weten dat we geen schuldbelijdenis hoeven te doen omdat het geen openbare zonde is en omdat wij deze zelf al tegenover de Heere beleden hebben. Worden wij verplicht schuldbelijdenis te doen tijdens het huwelijksgesprek of moeten wij dan liegen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Jullie erkennen in de vraag dat je in zonde hebt geleefd. Jullie hebben dit tegenover elkaar beleden en aan de Heere God. Dat heeft, als het goed is, dit gevolg gehad dat er ook bekering is gevolgd en jullie nu heilig met elkaar leeft. Ook al is dit nieuwe leven er nu gekomen, ik vind het eerlijk om dit in het huwelijksgesprek zelf aan te geven. Als je oprecht bent in je belijdenis zul je van harte schuldbelijdenis willen afleggen, ook al heeft 'men' er niets van gemerkt. Bovendien zal het je een bevrijd geweten geven, niet alleen nu, maar ook in de toekomst.

Ds. J. van Amstel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ede
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. van Amstel is op 1 juni 2022 overleden.