Volkstelling door David

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Graag had ik een beetje bijbeluitleg. In 2 Samuël 24 staat dat de Heere David aanporde om een volkstelling te houden, terwijl in 1 kronieken 21 dezelfde geschiedenis staat, waar de satan dit deed. Bij het laatste kan mijn verstand nog wel bij, maar bij het eerste begrijp ik er helemaal niets van. Het was immers een groot kwaad en hoe kan de Heere tot een kwaad aanzetten en later dat kwaad zwaar bestraffen? Hier komen dan gedachten bij mij op die ik beslist niet kan en wil hebben. Hoe kan het dat het in deze zelfde geschiedenissen zozeer tegenstrijdig naar voren wordt gebracht?

Antwoord

1 reactie
karlo
In de verschillende antwoorden komt naar voren, dat het van de satan was, maar onder de toelating van de Heere. Maar dan lijkt het in 2 Samuël 24 wel verkeerd vertaald of zo.