Door pilgebruik menstruatie uitblijven

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Kan door pilgebruik de menstruatie uitblijven? Ik heb dat niet gewild, maar om de menstruatie op regel te krijgen kreeg ik die voorgeschreven en toen ik er mee stopte (na drie maand) ben ik helemaal niet meer ongesteld geworden. Het is nu al meer dan een jaar dat er steeds twee of drie maanden tussen zit. De gynaecoloog vertelde dat daardoor de kans op kinderen krijgen klein is. Maar kan het niet zijn dat ik al in de overgang zit? Je hoort het niet veel bij jonge meiden, maar ik weet dat het wel kan. Dat heb ik recent in boekjes gelezen. Bij de arts in het ziekenhuis hoef ik niet eerder weer te komen dan als het een half jaar uitblijft. Ik kreeg ook geen medicijnen (hormonen) voorgeschreven. Wat moet ik doen? Het maakt je best onzeker en emotioneel. Het beheerst mijn leven niet helemaal, maar elke maand is weer een teleurstelling. Hopelijk heeft u antwoorden op mijn vragen of een tip.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Allereerst antwoord op je vraag of door pilgebruik de menstruatie uit kan blijven. Het antwoord is ja. Door pilgebruik kan er steeds minder slijmvlies opgebouwd worden in de baarmoeder, waardoor er ook niets afgestoten hoeft te worden. Vaak krijg je echter toch gewoon een onttrekkingsbloeding na het stoppen van de pil.

Je schrijft dat je elke 2-3 maanden menstrueert. Dit komt niet door het pilgebruik. Je bent daar immers al een jaar geleden mee gestopt. Een onregelmatige menstruatie kan allerlei oorzaken hebben. De een is soms elke 3 weken ongesteld, de ander elke 8 weken. Omdat je toch elke keer menstrueert, ben je niet in de overgang. Het is niet erg om zo weinig te menstrueren, alleen waneer er kinderwens is, is het lastig. Inderdaad ben je minder vruchtbaar bij zo'n lange cyclus. Heb je kinderwens, dan is het raadzaam om dit met de gynaecoloog te bespreken. Is die wens er (nog) niet, kun je rustig afwachten. Wanneer je toch elke maand een bloeding wilt, kun je overwegen de pil te gebruiken. Echter, een medische noodzaak is er niet.

R. Kwakernaak

A. Kwakernaak

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Onbekend
  • Woon/standplaats:
    Moerkapelle
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    huisarts

Tags in dit artikel:

de pilmenstruatie