Ex-vriend wordt vader

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over mijn vriend. Hij is met een vriendin (niet zijn vriendin) naar bed geweest. Dit was nog voor wij met elkaar gingen daten. Ik heb twee maanden verkering gehad, waarna hij onze verkering via een appje heeft uitgemaakt, omdat hij te horen heeft gekregen dat hij vader wordt. Hij heeft hierover nooit iets met mij gedeeld. We waren heel open met elkaar en we hebben met elkaar gebeden, maar hij heeft hier nooit iets over gezegd.

Ik heb hem inmiddels vergeven, maar vind het heel moeilijk om het nu echt met hem af te sluiten. Helemaal in deze situatie wil ik er graag voor hem zijn en hem helpen. Daarnaast merk ik dat hij best wel psychisch in de knoop zit en deze situatie ook heel lastig vindt. Aan de andere kant is hij nu volgens de Bijbel getrouwd met de moeder van zijn kind. Wat kan ik nu het beste doen?

Antwoord

Beste mensen, dat is een nare toestand. Het is goed dat je vriend het heeft uitgemaakt omdat hij vader wordt van een kindje bij een ander. Al is dat wel een wankele basis als dat het enige is. Voor jou is het ook vervelend. Dit moet verwerkt worden. Maar een goede basis is niet een seksuele relatie als zodanig. Er moet meer zijn: liefde, trouw en exclusief  voor elkaar  gaan. Dat kun je best tegen je ex-vriend zeggen. Jullie hebben per slot wat met elkaar gehad. Maar of jij wel de aangewezen persoon bent om hem eventueel ook verder te begeleiden – dat kan ik niet goed inschatten omdat ik de situatie niet kan overzien. Maar mijn eerste reactie is van: niet doen. Je ex-vriend moet bij iemand anders hulp zoeken als hij die nodig heeft. Jij kunt altijd bij de Heere terecht in het gebed, voor de verwerking. En misschien ook bij iemand (vriendin/ouderling/predikant) met wie je er verder over door kunt praten.

Hopelijk heb je wat aan dit antwoord.

Groet en sterkte gewenst,
Ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk