Mijn polsslag is al meer dan een jaar rond de 100 slagen per minuut in rusttoest...

drs. N. Wolswinkel / geen reacties

15-05-2007, 00:00

Vraag

Mijn polsslag is al meer dan een jaar rond de 100 slagen per minuut in rusttoestand.  De laatste tijd heb ik geruime tijd last van een drukkend gevoel op mijn borst. Ook heb ik het daarbij benauwd, vooral bij lichte inspanning. De huisarts neemt me niet echt serieus en wil eerst een bloedonderzoek. Ondertussen blijf ik de klachten houden. In de naaste familie komen wel hartklachten voor. Een aantal jaren geleden heb ikzelf een lichte herseninfarct gehad. Graag een reactie van drs. N. Wolswinkel.

Antwoord

Een lastige vraag op afstand. In het algemeen: een rustpols van 100 per minuut gedurende langere tijd is te hoog. Allerlei oorzaken zijn aan te wijzen. Sommige daarvan vind je terug in het bloed, b.v. bloedarmoede, verhoogde schildklierfunctie. Bloedonderzoek kan dus heel nuttig zijn.

Wanneer de uitslagen goed zouden zijn is het probleem niet opgelost, en bestaan de klachten nog steeds. Om daar meer over te zeggen is het nodig meer te weten, b.v. leeftijd, medicijngebruik, eerdere aandoeningen, familiaire zaken, emotionele factoren etc. Chronische stress kan ook dit soort klachten geven, maar je moet oppassen het niet te snel aan stress te wijten. Het is dus zaak de klachten en de ongerustheid verder te bespreken met de huisarts. Uit mijn positie kan ik er weinig meer over zeggen.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
    02-02-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

medisch
geen reacties

Terug in de tijd

Ik las Psalm 119:56 berijmd. “Ik heb voor mij al Uw getuigenis, Ter eeuwig' erv', volvaardig aangenomen, Naardien mijn h...
geen reacties
16-05-2018
Ik heb in mijn leven veel dingen meegemaakt, waardoor het leven voor meer dan tien jaar erg zwaar was. De laatste jaren ...
geen reacties
16-05-2017
Ik gebruik het medicijn Seroxat (van 30 mg nu aan het afbouwen nog 10 mg), maar kan dit ook invloed hebben op mijn perso...
geen reacties
15-05-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering