De Bijbel als grabbelton

Ds. G.A. van den Brink / 3 reacties

15-05-2017, 13:11

Vraag

Deze vraag stel ik n.a.v. een preek over Spreuken 17:2. De dominee verklaarde de zoon die beschaamd maakt met de eerste Adam; de verstandige knecht met Christus en de erfenis met wat Christus uitdeelt. Ik had nooit kunnen bedenken dat deze tekst zo verklaard zou kunnen worden. Thuis zocht in het na in de kanttekeningen en Matthew Henry, maar vond geen hier geen enkele verwijzing naar. Mijn vraag is nu: hoe kan dat? Is er aanwijzing in de grondtekst om deze tekst zo te verklaren? Andere vraag die ik heb is dat ik de verklaring toch in mijn Bijbel terug moet vinden? Bijvoorbeeld in de kanttekeningen of door een tekstverwijzing? Of mis ik iets?


Antwoord

Beste vrager,

Dank voor je vraag. Bij oude schrijvers vind je de bewering: “Allegorische uitleg heeft geen leerstellige betekenis.” Soms maakt een prediker weliswaar gebruik van een bijbeltekst of een gebeurtenis om iets te illustreren, maar dan zonder zo’n opmerking te presenteren als verklaring. Dat mag; je kunt op die manier echter geen bijbelse waarheden bewijzen. 

Ik neem aan dat je vraag gaat over een volledige preek over dit vers en dus niet om slechts een terloopse opmerking tijdens een preek over een andere tekst. Ook maak ik op uit jouw vraag dat de dominee zijn verklaring als de eigenlijke betekenis van de tekst heeft gepresenteerd. Als dat inderdaad zo is, is dat een kwalijke zaak.

1. Een predikant moet zo preken dat de kerngedachte en de kernbedoeling van de tekst ook de kerngedachte en de kernbedoeling van zijn preek zijn. Hij moet preken “naar de zin en mening van de Heilige Geest.” Als de Heilige Geest bij de inspiratie van de Schrift een bepaalde uitleg niet heeft bedoeld, mag een dominee die uitleg niet geven. Zelfs niet als hij dogmatisch gezien geen onwaarheden zegt.

2. Als de dominee duidelijk wil maken wat het werk van Christus inhoudt tegenover Adam, zijn er andere bijbelgedeelten die dat veel helderder en krachtiger verkondigen. Laat hij dan preken over die gedeelten! Hij zou hebben kunnen preken over Rom. 5, over 1 Kor. 15 of andere gedeelten.

3. Het is niet goed om zo te preken dat de mensen denken: “Dat zou ik er zelf nooit in hebben gelezen!” Wie wel zo preekt, stimuleert het persoonlijke Bijbel lezen niet, maar ontmoedigt het.

4. De kans dat je rare dingen zegt als dominee wordt wel erg groot. Als je de eerste bent die ooit iets (over een bepaalde tekst) hebt beweerd, zal je waarschijnlijk en hopelijk meteen ook de laatste zijn die het heeft beweerd.

5. Mijn laatste punt: wie zo preekt en verklaart, vergeet de bijbelse theologie. De bijbelse theologie richt zich onder andere op de eigenheid en eenheid van elk afzonderlijk bijbelboek. Filippenzen gaat over de blijdschap, Jozua over de inname en verdeling van het land Kanaän. Spreuken gaat niet over verzoening door voldoening, plaatsvervanging en rechtvaardiging, maar gaat over levenswijsheid en de waarde van Gods geboden voor een goed leven. Een dominee die de bijbelse theologie verwaarloost, loopt het gevaar van de Bijbel een grabbelton te maken.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Tags in dit artikel:

preekvergeestelijken
Dit artikel is beantwoord door

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
    05-01-1974
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
242 artikelen
Ds. G.A. van den Brink

Bijzonderheden:

Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

Bekijk ook:

 

 

 

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
3 reacties
corine_m
01-06-2017 / 15:03
Laat me raden welke dominee het was... Ik heb de preek enkele dagen later in een GBS dienst gehoord. Had het zelf ook niet in deze tekst gezocht. Toch denk ik niet dat het verkeerd is. Deze tekst wijst niet héén naar Christus, maar kan ter verduidelijking uitgelegd worden, zoals bij een gelijkenis. Ja, als je de tekst goed leest, zie je het haast voor je. Er is maar één verstandige Knecht, dat is Christus. Er is maar één zoon die beschaamd maakt, dat ben ik, als zondaar. En door Die verstandige Knecht, is er een erfenis, waar Zijn volk onverdiend in mag delen!
corine_m
01-06-2017 / 15:06
De dominee bedoelde deze tekst níét als eigenlijke verklaring van deze tekst, had ik de indruk, zoals dominee vd Brink uit jouw vraag suggereerde...
henkie
01-06-2017 / 16:34
Je moet wel halsbrekende toeren uithalen om dit kloppend te krijgen (zie ook punt 2). Er staat niet 1 knecht en zoon maar 'een', of in het engels 'a'.

Terug in de tijd

Kunt u de bijbelteksten verklaren, die de gedachte opwekken dat God de auteur is van de zonde? Want zonder de besturing van God kunnen we toch ook niet zondigen, God gebruikt de satan als knecht. I...
Geen reacties
13-05-2015
Kunt u mij vertellen hoe ik als christelijke verzorgende om moet gaan met de ziekte aids, bij homoseksuelen of als die is verworven door willekeurige seksuele gemeenschap?
Geen reacties
13-05-2004
Ik zit met zoveel vragen en ik kan er zelf geen antwoord op geven. Ik ben zo ongelovig. Ik luister altijd graag psalmen en toen hoorde ik psalm 32:1 (“Welzalig hij wiens zonden zijn vergeven”) en dat ...
6 reacties
13-05-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering