Chronisch slaapgebrek

dr. J. van der Wal / 3 reacties

Vraag

De laatste tijd heb ik gemerkt dat mijn gedachten dag en nacht door blijven gaan. Ik kan niet meer stoppen met denken en mijn hoofd blijft maar malen. Hierdoor heb ik chronisch slaapgebrek. Door het tekort aan slaap, overzie ik dingen niet meer en word ik erg verdrietig en teneergeslagen. Mijn hele leven bestaat momenteel uit dingen die moeten en ik kan nergens meer warm voor lopen. Zijn er personen die hier ook last van hebben en wat kan ik doen om uit deze negatieve cirkel te komen.

Antwoord

De vraag bevat helaas te weinig informatie om op goede gronden te kunnen zeggen wat er aan de hand kan zijn. Tegelijk is wel duidelijk dat er een serieus probleem bestaat. Chronisch slaapgebrek is op zich immers reden genoeg om ernstig te nemen. Het bedreigt de algehele weerstand en dus je gezondheid. Je krijgt concentratieproblemen, die je prestaties ondermijnen en dat brengt op zijn beurt weer andere risico's met zich mee. Om niet meer te noemen, wijs ik nog op de effecten van slaapgebrek op je humeur. Je kunt veel minder hebben en daardoor labiel of (te) heftig reageren op gebeurtenissen.

Kortom, alleen al om die reden is een bezoek aan de huisarts in dit geval noodzakelijk. Niet over nadenken, maar subiet een afspraak maken. Er staat teveel op het spel om dit aan te blijven zien; zie de genoemde risico's. De huisarts kan dan ook aandacht geven aan de inhoud, intensiteit en evt. de aanleiding voor het feit dat je denken niet te stoppen lijkt. Indien het nodig is, kan hij je voor nader onderzoek verwijzen naar een medisch specialist of psycholoog.

Dr. J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

depressiefslapen
3 reacties
AHHK76
Inderdaad dit is echt niet goed! Snel naar de huisarts... voordat je 'instort' of er andere vervelende dingen gebeuren. Niet wachten tot morgen, vandaag bellen en gaan!
mortlach
Had ik ook enorm last van. Nu slik ik al een hele tijd Mirtazapine (eerst 30 mg, nu 15 mg) en heb ik nergens last meer van. Geen malende gedachten en ik slaap prima.

Iets om met je huisarts te overleggen, misschien.

PS: je bent niet 'gek' omdat je een antidepressivum slikt. Voor hoofdpijn neem je ook een paracetamolletje, dus waarom voor een slaapprobleem niet?
AHHK76
Mirtazapine is een antidepressivum dat als bijwerking heeft dat je er slaperig van wordt. Als je dit 's avonds inneemt slaap je inderdaad meestal beter! Het voordeel hiervan is dat je er niet gewend/verslaafd aanraakt, wat bij andere slaapmedicatie vaak wel het geval is. Dus je hoeft hier niet steeds meer van in te nemen, omdat je eraan gewend raakt... Ook kun je makkelijker een keer overslaan of stoppen... Mijn huisarts heeft het mij destijds ook voorgeschreven op advies van mijn hulpverlener. Waarschijnlijk is dit dus niet het eerste waar hij/zij zelf mee komt, maar je kunt het zeker vragen. Huisartsen denken meestal eerder aan gewone slaapmedicatie, maar die mag je meestal maar kort gebruiken. Voor langere periodes kan Mirtazapine echt een uitkomst zijn. Maar ieder lichaam en situatie is natuurlijk anders. Sterkte!