Bidden lukt niet meer

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

05-06-2004, 00:00

Vraag

Beste dominee, de laatste tijd kan ik niet meer echt bidden. Mijn gedachten dwalen steeds af. Toch wil ik graag een echte christen zijn. Maar het wil gewoon niet! Ik twijfel de laatste tijd zelfs of God wel echt bestaat. Wat moet ik doen?


Antwoord

Het is geen vreemde ervaring dat tijdens het bidden de gedachten afdwalen. Zelfs een man als Luther zei: Ik zeg tijdens mijn gebed eerst het Onze Vader op, en dan de 12 artikelen. Dat had hij nodig om zijn afzwervende gedachten te concentreren op God.

Wat blijkt ook uit jouw vraag dat we de Heilige Geest nodig hebben, de Geest der genade en der gebeden, want wij weten niet te bidden gelijk het behoort, maar de Geest Zelf leert bidden en Hij bidt voor Gods Kerk met onuitsprekelijke zuchtingen (Zach. 12 en Romeinen 8). Achter jouw moeite met het gebed proef ik de ervaring van Gods afwezigheid, tot en met de twijfel aan Zijn bestaan toe. Hoe zou dat veranderen?

Nu kan ik allerlei ‘godsbewijzen’ aan gaan voeren. Ik denk niet dat je daarmee geholpen bent, al moet ik wel zeggen dat het volgens mij moeilijk vol te houden is om het bestaan van God te ontkennen. Maar het gaat in jouw geval toch meer om de ervaring met de levende God Zelf. En dan kan ik alleen maar zeggen: Lees in de Bijbel. Daarin spreekt God tot ons. Ook als je er niet direct behoefte toe voelt, toch maar lezen, en toch maar bidden, voordat je gaat lezen en nadat je gelezen hebt. Je mag er dan toch op vertrouwen dat je op een dag (weer) zult ervaren, dat de Heere ook echt door dat Woord tot jou spreekt en dan weet je weer voor 100 procent zeker dat Hij er is.

Hij is het niet verplicht, maar Hij heeft toch beloofd om Zich te laten vinden door degenen die Hem zoeken. Soms verbergt Hij Zich voor een tijd, opdat wij des te intenser zouden zoeken, en des te meer vreugde ervaren als Hij Zich dan ook bekendmaakt. Wat en wonder als Hij daar weer is! Hij is het toch ten volle waard toch maar aan te houden en vol te houden. Zeg maar, net als Jakob: Ik zal u niet loslaten, tenzij Gij mij zegent.
 
Hartelijke groeten, ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

bidden
Dit artikel is beantwoord door

Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
    25-10-1969
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief
125 artikelen
Ds. N. den Ouden

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Pasgeleden besprak ik het thema "lastering tegen de Heilige Geest". Dit thema besprak ik vanuit Mattheüs 12:31-32, waar Jezus zegt dat deze zonde de mensen niet vergeven zal worden. Ook verwees ik naa...
Geen reacties
05-06-2015
Volgens christenen in de evangelische wereld moet je jezelf bekeren omdat God door het offer van Jezus al de eerste stap gezet heeft. Daardoor is genade beschikbaar voor een ieder die wil ontvangen en...
Geen reacties
05-06-2020
Mijn zoon van twaalf heeft een heel ander karakter dan ik, echt tegenovergesteld. Ben ik hardwerkend, doelgericht, ondernemend en goudeerlijk, hij is heel gemakzuchtig, onderneemt bijna niets, is niet...
Geen reacties
05-06-2020
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering