Ik worstel zelf vaak met het volgende probleem: Zoals ik het zie zijn er twee gr...

drs. ing. P.L.D. Visser / Geen reacties

Vraag

Ik worstel zelf vaak met het volgende probleem: Zoals ik het zie zijn er twee groepen dominees als het gaat om eigenschappen als droefheid naar God (heb ik genoeg berouw?, heb ik wel echte tranen geschreid?). De ene groep zegt het volgende: een mens gaat in zijn vlees op zoek naar kenmerken en eigenschappen om zo bij zichzelf geschiktheid te vinden om tot Christus te vluchten. Als je kenmerken zoekt in jezelf, dan probeer je op wettische wijze geschiktheden in jezelf te vinden, en op grond van die geschiktheden, hoop je vrijmoedigheid te krijgen om Christus aan te nemen. De andere groep zegt iets heel anders: als God in een mens gaat werken, als het zaad van de wedergeboorte wordt ingeplant, dan zal de Heilige Geest droefheid (of andere kenmerken) in de zondaar werken als deze kenmerken er niet zo duidelijk zijn (iemand worstelt met de zonde, maar voelt ze niet zodanig dat een diepe droefheid ontstaat). Voor beide visies zijn er citaten van oudvaders voorhanden. Als ik dominees van groep 1 beluister, krijg ik hoop. Dominees van groep 2 ontnemen mij de hoop. Is er misschien een predikant die op grond van de Schrift kan onderbouwen welke van de twee groepen gelijk heeft. En als groep 2 gelijk heeft, kan er dan misschien ook worden aangegeven, hoe ik een waarachtig geloof kan ontvangen?

Antwoord

Onderstaande vraag ontving ik recent. Ik vind die echter onhelder. Wel is duidelijk dat de schrijver zit met de volgordeproblematiek t.a.v. de kenmerken van het geestelijk leven. Ik kan dan wel in z'n algemeenheid daar iets over schrijven, maar dan heb ik het idee dat ik de schrijver geen recht doe. Wellicht dat de vragensteller enige verheldering kan geven.

Ds. P. L. D. Visser, Ouderkerk a/d Amstel