Al 15 jaar onverzoend

Ds. H. A. Neervoort / Geen reacties

Vraag

Al zo’n 15 jaar loop ik rond met een verschrikt geweten. Ik weet dat ik moet sterven en niet kan sterven. Ik ben op zoek naar vrede met God en vind die niet. Als ik lees bij puriteinse predikanten, spreken zij vaak de mensen aan die oppervlakkig en uiterlijk zonder God leven. Maar mijn buitenkant is netjes, toch leef ik zonder vrede te hebben met de Heere Jezus.

Ik lees de Bijbel, maar teksten komen niet ‘binnen’. Ik bid, maar kan nooit van harte amen zeggen. Ik luister preken waarin ik word opgeroepen om op Hem te zien, maar ik zie Hem maar niet. Ik zoek het vaak op de verkeerde plek en wroet in mezelf. Hoe krijg ik toch vrede met God?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je openheid. Als ik eerlijk ben schrik ik van hetgeen je schrijft. Je loopt al 15 jaar onverzoend rond, terwijl je weet dat je eenmaal moet sterven. Hoe is dat mogelijk? Vijftien jaar weten dat je tot Jezus moet komen, maar uiteindelijk niet de toevluchtnemen tot Hem? Dat moet verschrikkelijk zijn, tenminste dat kan ik me indenken.

Tijdens het lezen van je vraag moest ik denken aan Johannes 21:15. Jezus stelt daar de volgende vraag aan Petrus: “Simon, zoon van Jona, hebt u Mij meer lief dan dezen?” Dit is zo’n prachtige vraag. Weet je waarom? Omdat het kleinste kind deze vraag kan beantwoorden. Zeker, een kind kan niet altijd goed uitleggen wat liefde is, maar het weet dat hij/zij van haar moeder houdt. Jezus vraagt van jou geen nette kleren, geen nette buitenkant. Hij vraagt je liefde. Jezus vraagt niet aan je of je op een bijzondere manier bekeerd bent. Hij vraagt niet of je zeker weet of je uitverkoren bent. Hij vraagt: heb je Mij lief?

Ik stel dan ook voor dat je stopt met wroeten in jezelf. Dat heeft al vijftien jaar niet veel opgeleverd. Je hebt pas vrede met God als je kunt zeggen: “Ja, Heere, U weet dat ik van U houd.”

Dan nu de vraag: hoe kom je aan die liefde? Liefde voor Jezus of geloof (liefde en geloof zijn een soort synoniemen in het evangelie van Johannes) wordt geboren aan de voet van het kruis. Je moet stoppen met wroeten in jezelf en je moet gaan zitten onderaan het kruis. Lees Johannes 19. Ga in gedachten onderaan het kruis zitten, want daar zie je de liefde van God. Jezus hangt daar aan het kruis voor zondaren! Als je dat besef hebt, dan wordt er toch liefde geboren? Bid het heel eenvoudig: “HEERE, u weet dat ik zó lauw ben, maar laat er liefde en geloof in mijn hart geboren worden voor Uw zoon.” Zo’n oprecht gebed heeft God nog nooit afgewezen.

Misschien voel je het niet, maar we mogen geloven: “Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid” (1 Johannes 1:9). Vergeet niet: het is ge-loven, niet ge-voelen. God geeft ervaring als extra, maar niet als fundament. Zeg je het mee? “Ja, Heere, U weet dat ik van U houd, zelfs al ervaar ik dat zo vaak niet.”

Ontvang een hartelijke groet,
Ds. H. A. Neervoort

Tags in dit artikel:

ongeloof