Breken met ongelovige familie

Ds. C. Oorschot / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag voor ds. Oorschot. Ik ben christen. De rest van mijn familie is niet wedergeboren. Sommigen geloven niet, andere wel weer, maar niet diep. Sommige hebben Buddhabeeldjes in huis. Een ander wil aan hypnose doen. Weer een ander gelooft ook in het spirituele, edelstenen, karma enz. Ikzelf moet er niks van hebben.

Nu is mijn vraag: moet ik breken met mijn familie om dit soort dingen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste onbekende vriend(in),

Ik herken je vraag, want eens verkeerde ik in bijna dezelfde omstandigheden als jij nu. In de periode dat ik met de kerk gebroken had, kreeg ik verkering met het meisje dat nu al ruim 60 jaar mijn vrouw is. Het was alles voetbal en cafébezoek wat de klok sloeg bij haar thuis en daar voelde ik me ook in thuis. Kort na ons huwelijk sprak de HEERE echter zo nadrukkelijk in mijn leven dat ik werd stilgezet en niet meer buiten Hem en de kerk kon. Mijn vrouw ging met mij mee, ja stimuleerde mij zelfs in het leven met de Heere, het Bijbellezen en de kerkgang. Het gevolg was: een groot conflict met haar familie. We hebben toen niet met haar ouders, broers en zussen gebroken, maar wel duidelijk gezegd, dat we ons aan bepaalde regels hielden, onder andere geen visites meer ontvangen of afleggen op zondag, geen tv-kijken bij het bezoek aan het ouderlijk huis van mijn vrouw en dergelijke.

In het begin was het best moeilijk (we waren een paar vreemde eenden in hun bijt), maar op de duur wende men eraan. Om één voorbeeld te noemen: bij de crematie van mijn schoonvader bleven mijn vrouw en ik in de rouwkamer zitten en zijn niet meegegaan naar het crematorium. We hebben nooit met één van hen gebroken en bij ziekte of overlijden wel getracht met hen over de Heere van dood en leven te spreken.

Nu het antwoord op jouw vraag: distantieer je heel duidelijk van alles wat occult is of daar naar ruikt. Blijf dagelijks bidden of de Heere hun ogen wil openen voor de verschrikkelijke zaken waar zij zich druk over maken en wees in woord, handel en wandel een voorbeeld voor die ander. Nog één ding: zo zij alle contact met jou verbreken dan zijn ze jou als de heiden en de tollenaar (zie Mattheüs 18: 15-17).

Ds. C. Oorschot

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Stellendam
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Oorschot is op 17 april 2021 overleden.

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovige