Halt toegeroepen door God

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

22-12-2003, 00:00

Vraag

Ik loop al een tijdje tegen allerlei dingen aan. Begin dit jaar heeft God mij een halt toegeroepen en mag ik ook ervaren dat ik niet zonder Hem kan en wil. Maar mijn leven is er absoluut niet makkelijker opgeworden. Ik worstel met heel veel vragen. Ben ik nu echt bekeerd? Waarom ben ik dan zo bang om te sterven? Ik kan overal mee terecht bij Hem en het geeft me ook vaak rust, maar door de dag heen ook zo veel ongerust over alle zondige dingen die ik doe dat ik het af en toe niet meer weet.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat een groot wonder als ons leven niet hetzelfde blijft, maar als de Heere in gaat grijpen. De Heere maakt onderscheid waar geen onderscheid is, als vele doorgaan op hun eigen weg, maar dan anderen worden stilgezet.

Ik weet niet op welke wijze de Heere je een halt heeft toegeroepen en wat er precies is gebeurd. Maar je merkt blijkbaar zelf dat je leven anders is geworden. Tegelijk geldt echter ook: Met een verandering in je leven op zichzelf kun je niet sterven. Er kunnen wonderlijke dingen in ons leven plaatsvinden, waardoor ons leven ook volkomen wordt omgezet, maar boven alles is één ding nodig, namelijk dat we met God verzoend worden en Christus als onze persoonlijke Borg mogen kennen en op Hem alleen betrouwen.

Ik zou de vraag dus liever anders willen stellen: Niet: Ben ik nu echt bekeerd, maar: Mag ik de Heere Jezus Christus kennen, door een waar geloof? Heb ik Zijn bloed werkelijk nodig gekregen tot vergeving van zonden? Als het goed is komen wij telkens weer als verdorven en vuile zondaren aan Zijn voeten terecht. Om onze zonden die wij telkens weer doen, te belijden en te betreuren, maar ook om vergeving te vragen op grond van het werk dat Hij heeft gedaan.

Met mijn bekering kan ik niet sterven. Dan blijven de vragen: Wat is het nu precies geweest. Alleen met het bloed van Christus kan ik sterven. Gaat je hart naar Hem uit? Is Hij alleen de grond van je behoud? Dan zullen de zonden die we doen ons te meer uitdrijven naar Hem. En als wij tot Hem de toevlucht nemen, dan gaat de Heilige Geest, in meerdere of mindere mate, de zekerheid daarvan ook geven in het hart, al kan er ook dan nog wel opgezien worden tegen de dood, het blijft toch wel de laatste vijand.

Al met al merk ik dat er iets bijzonder in je leven gebeurd is, maar ik zou willen zeggen: Zoek meer geworteld en gefundeerd te worden in het werk van Christus. Zoek dieper te verstaan wie jezelf bent, met al de ellende en kwalen van je hart, zodat je daar niet op vertrouwt, en zoek meer de noodzakelijkheid en de rijkdom van Christus te kennen!

Misschien is dit een beetje een antwoord. Ik zou ter bemoediging ook adviseren om eens de Dordtse Leerregels te lezen, hoofdstuk 1 artikel 16.

Hartelijke groet, ds. N. den Ouden

Ds. N. den Ouden

Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
    25-10-1969
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

bekering
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb voor het eerst verkering en nog nooit stil gestaan bij mijn eigen seksuele gevoelens of verlangens. Nu merk ik dat ik me af en toe ga bevredigen als ik alleen ben. Waarom zou ik dat dan doen? I...
1 reactie
22-12-2009
Een misschien niet alledaagse vraag: een predikant staat al geruime tijd in zijn gemeente (10/20/30 jaar of soms nog langer) en krijgt helaas geen beroep. Dit zal ongetwijfeld een beproeving zijn voor...
Geen reacties
22-12-2006
Ben ik erg slecht omdat ik niet evenveel van mijn kinderen houd? Iedereen gaat er altijd vanuit dat je ze allemaal even liefhebt, maar bij mij is dat niet zo. En ik weet ook niet hoe ik dat kan verand...
2 reacties
22-12-2010
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering