Kleding voor het Heilig Avondmaal

Redactie Refoweb / 34 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over hoe je gekleed moet aan Heilig Avondmaal? Deze vraag wil ik graag stellen aan een dominee van de Gereformeerde Gemeenten. Ik had pas met mijn broer over Heilig Avondmaal. Nadat mijn broer getrouwd is, is hij naar HHK gegaan. Hij is er stellig van overtuigd dat je niet per se in het zwart naar Avondmaal hoeft. Want hij zeide dat er in HHK meerdere in gekleurde kleding aan de tafel gingen en dat je niet aan de buitenkant kan zien of iemand wederom geboren is. Dat is ook zo. Maar bij ons gaan ze allemaal in het zwart gekleed en ben er ook van overtuigd dat dat zo hoort als je echt berouw over je zonde hebt, het woord zit er al in: rouw. Als je in de rouw bent ga je toch ook in het zwart, waarom dan niet aan Heilig Avondmaal toch? Of zie ik dat verkeerd ? En ik wil echt niet boven mijn broer gaan staan maar ik mag en moet hier toch ook eerlijk over zijn?

Antwoord

Onder de tag 'zwart' staan diverse antwoorden op je vraag. Ook te vinden via de zoekfunctie ;-)

34 reacties
Samanthi
Ik begrijp je overpeinzingen, het zijn dingen die je zo geleerd hebt, maar het is goed als je de Bijbel erbij neemt, daar staat namelijk niets in over de kleur kleding die de discipelen aanhadden tijdens het eerste Avondmaal en ook niet in de eerste gemeente.Laat elkaar vrij daarin. Het gaat niet tegen Gods Woord in, het is een gevoel dat aangeleerd is door opvoeding ed.
passantje
Ik denk ook meer dat in het zwart lopen meer met wereldse mode te maken heeft dan met het inleven van je zonden.
Ik ken ook mensen uit de Ger.Gem , Oud. Ger. , HHK en ook andere kerkgenootschappen die zondags heel vroom in het zwart lopen , alsof zij zich zo bewust zijn van hun zonden dat zij daarom kleurrijke kleding afwijzen , maar die s´maandags ¨dreesman¨ zijn.
Begrijp mij goed ik wijs zwarte kleding niet af , maar ik wil er maar mee zeggen , de kleding moet geen ¨geloof¨ worden .
Ik vind het wel goed passen dat avondmaalsgangers zich gewoon netjes kleden , maar we mogen er toch niet van uitgaan dat mensen met zwarte kleding aan de dis ¨beter¨ zijn voor de Heere dan mensen met een blauw pak of grijs pak aan ?? Dan worden we farizeeers , precies volgens de wetjes en regeltjes leven ,maar het hart blijft onbekommert. Nee , laten we toch aub , geen kleding voorschriften gaan stellen voor avondmaalsgangers , nergens lezen we dat de discipelen die bij Jezus aan het avondmaal gingen , zich om kleden en geheel in het zwart gingen , als je daar een punt van gaat maken dan wil men boven God gaan staan , ik ben het nooit ergens tegen gekomen als je in het zwart aan het avondmaal gaat dat je dan beter bent dan dat je in het blauw of grijs gaat. Bij de Heere zijn we allen van 1 lap gescheurd en zijn we allen zondige mensen , en daar naast waarom zou je in het zwart moeten gaan lopen als er zo´n groot wonder aan je ziel is gedaan door de Heere zodat je aan het avondmaal geroepen wordt , moet je daar dan geen blijdschap over tonen ?? Of zien alle ¨zwarte pakken¨ mensen het als een normaal iets en is men daarover niet verheugd ? En als men verheugd is mag men zelfs huppelen van zielevreugd zingen we in een psalm .
Nee ik wordt er altijd wat naar over als mensen menen dat zij beter af zijn als men in het zwart gaat lopen , nou mijn ervaring is juist geheel anders met dit ¨soort¨ mensen , ik heb zelfs een rechtzaak met zo´n zwart pakken meneer gehad omdat onder dat zwarte pak een geheel ander mens schuil ging en dat was ook iemand uit juist een afgescheiden kerk . Ik wil hier verder niet op in gaan , ik behoor zelf ook bij 1 van de hierboven geschreven kerken , maar ik wil er maar mee zeggen onder die zwarte pakken zit soms de grootste ¨schurk¨ alleen dat is zondags mooi bedekt . Dus ga er niet prat op dat mensen in een zwart pak aan het avondmaal ¨beter¨ zouden zijn dan mensen met een gekleurd pak , als men veel mensenkennis heeft prik je zo door die zwarte pakken heen is mijn ervaring.
Lecram
De gasten aan de tafel van de koning die een bruiloftsmaal hield hadden feestkleding aan. We kunnen van alles verzinnen, maar zolang het onbijbels is, mag het direct de prullenbak in.

Nergens spreekt de bijbel van een bepaald soort kleding die we moeten dragen als we naar de kerk gaan. Ik draag ook zondags gewoon dezelfde kleding als doordeweeks, óók als het avondmaal is. Je gaat toch ook niet naar je ouders in pak of zwarte kleding. Waarom dan wel als de Hemelse Vader en Zijn Zoon ons nodigen? Jezus Zelf noemt Zijn volgelingen Zijn broeders en zusters
leene
Er leven hoeveel miljoen christenen op deze aarde?Veel zeker als je de enorme toename in China ziet. En dan zijn er toch nog mensen die denken dat je alleen maar bekeerd kan zijn als je er uit ziet zoals onze donker geklede refo broeder of zuster. Ik vind dit zo .... kortzichtig. Sorry maar kan hier niets anders van zeggen. Gelukkig denkt de Here God anders dan wij denken, 't zou maar armzalig zijn denk je ook niet? Wat niet wil zeggen dat je voor je zelf kan besluiten om in het zwart te lopen maar dat op zich maakt je echt geen beter christen. Kan geen enkele bijbeltekst hierover vinden.
passantje
Nog een aanvulling.

Het is misschien een aanrader om eens in een Zendingsland te kijken hoe men daar kerkt en hoe men daar het geloof beleeft .
Ik wordt er wel eens bang voor hoe krampachtig wij hier omgaan met kerkelijke gewoontes en daar bijna een ¨ waarachtig geloof¨ uithalen , alsof alles wat wij hier gewend zijn in de kerken zaligmakend is en als het iets afwijkt van onze ideeen dan kan het ¨niets¨ zijn.
Ik zou zeggen ga eens in een zendingsland kijken , dan schaam je je ogen uit je hooft hoe eenvoudig die mensen het geloof ervaren en beleven , zonder al dat gefit op een ander en gekijk naar die ander.
Die mensen huppelen echt van zielevreugd , zonder zwarte kleding , maar in veelvervige kledij .

Misschien een eye opener voor diegene die bekeerde mensen gaat meten aan hun kleding
lin1991
Persoonlijk zou ik me aanpassen aan de gemeente. Als 99% zwart draagt, dan wil ik niet opvallen met mijn kleding. Ik zou me graag aanpassen om geen aanstoot te willen geven. Zou ik op het zendingsveld aan het H.A. gaan dan zou ik me ook aanpassen en zou ik net als hen een gekleurde jurk aantrekken. Iedere gemeente / cultuur heeft zijn gewoonten die niet slecht zijn. Alleen is aanpassen voor veel mensen moeilijk. Of ze willen zich gewoon niet aanpassen. Verder is het de dood van Christus gedenken. Is zwart daarom een juiste kleur? Mijn inziens wel. De Bijbel zwijgt inderdaad over de juiste kleur maar toch voelen de meeste het wel aan denk ik!
Prisma23
Het Heilige Avondmaal is belangrijk (misschien wel de kern) van het samen geloven als kerk/geloofsgemeenschap. Het is goed deze gezamenlijkheid te onderstrepen door ook in uiterlijke dingen een lijn te kiezen. Dit kan zijn door je in een bepaalde stijl, bijvoorbeeld zwart, te kleden. Dan getuigt het van respect naar de gemeenschap om je als "nieuwe" deelnemer in deze lijn te voegen. Dus als je aan het Heilige Avondmaal deelneemt in een gemeente waar men gekozen heeft voor zwarte kleding dat trek je dat ook aan. Lijkt mij volledig logisch en getuigen van respect.

Allerlei theologische en dogmatische fijneslijperijen spelen hier geen enkele rol.
Existentialisten en Gotischen lopen ook in het zwart...
lin1991
Mee eens Prisma23!
pannenkoek
Jaaaaren geleden stond mijn schoonmoeder klaar in haar 'avondmaals kleding'
zwarte jas, zwarte hoed. ze stond op het punt de auto in de stappen.....
Ze liep weer naar binnen, en verruilde haar zwarte hoed voor een grijze, en verruilde haar zwarte jas ook voor een grijze. "zo, ik ga niet voor de dominee aan het Heilig Avondmaal"
Dat was duidelijke taal!
bastiaan37281
Bij het Avondmaal gedenken wij de dood van Christus. Een iegelijk bedenke bij zichzelf zijn zonden en vervloeking. Mensen die een mishagen aan zichzelven hebben en het leven buiten zichzelf in een Ander zoeken, zijn welkom aan die tafel. De enigste kledingkleur die hier bij past is zwart. Geen kleurige kleding, en als man in niet-pak komen kan mijns insziens echt niet. Dan besef je niet genoeg wat het Avondmaal betekent! Als man in zwart pak en zwarte stropdas. Als vrouw ook in zwarte kleding. Laten we daar toch meer op letten!
RSTHG21
Mee eens Bastiaan37281
Waar vind je nog zondaren die een misahagen aan zichzelf hebben en het leven niet meer in eigen handen kunnen houden, dan ga je niet fleurig aan Zijn tafel zitten.
Purple
Mensen die zichzelf hebben leren mishagen vanwege hun zonden, zullen ook iets kennen van de vreugde in God door Jezus Christus. Aan het Avondmaal kan soms het berouw en soms de vreugde overheersen. Daar heeft kleding echt niets mee te maken.

We gaan niet aan het Avondmaal om te laten zien hoeveel berouw we over onze zonden hebben hoor. God ziet het hart aan, dat zwarte kleedje is vooral voor de mensen!

Wanneer iemand graag zwart draagt omdat hij of zij dat netjes vindt, is daar uiteraard niets mis mee. Maar als mensen daar krampachtig mee omgaan en elkaar er op beoordelen is daar heel wat mis mee.
Dat zijn misschien juist de mensen die geen WIT bruiloftskleed aanwillen, maar liever in hun eigen zwarte kloffie komen....
cbl
Vieren we het avondmaal of houden we het avondmaal......?
Verkondigen we de dood des Heeren ?
Doe dit tot mijn gedachtenis..... lees ik in de schrift !

Luther spreekt van een "vrolijke ruil". Laten we elkaar de maat niet nemen. Ga je in het zwart ? Doe het voor Hem. Ben je blijmoedig gestemd ? Kleed je mooi voor Hem. Het vermijden van aanstoot .....lijkt me een relevante gedachte hierbij. En ter nuancering: het gedrag van de dicipelen rondom de avondmaalstafel...........
Samanthi
@bastiaan37281
Deze mening is niet op de Bijbel gestoeld, de kleding van de discipelen staat niet vermeld, maar een stropdas hadden ze zeker niet om, een zwart kostuum hadden ze zeker niet aan, als jij dit aan wilt trekken als je aan het avondmaal gaat prima, maar je kunt niet anderen de maat nemen, dat is on-Bijbels.
In de tijd van de Bijbel bestonden de kledingvoorschriften zoals jij die bezigt niet. De cultuur was anders, de kleding was anders. Dus waarom dan nu wel een kledingvoorschrift?
De Bijbel spreekt over eenvoud en kuisheid.
dorual1
In ons kerkblad stond enkele maanden geleden het volgende over dit onderwerp:

Ik heb misschien een beetje een rare vraag. Wanneer je deel wilt nemen aan het Heilig Avondmaal, zijn er dan regels voor kleding?

Dit is geen rare vraag. In de gelijkenis van de Koninklijke bruiloft kregen de genodigden van de gastheer een bruiloftskleed, opdat niemand met ongepaste kleding aan de maaltijd zou komen. De kleding mocht geen verhindering te zijn om naar de bruiloft te komen! De gast, die geen bruiloftskleed aanhad, verwierp dus die vriendelijke uitgestoken hand van de Koning!
Vandaag zie je allerlei soorten kleding. Het is daarom goed om na te denken over de vraag hoe je gekleed gaat als je in Gods huis komt. Zeker als de begeerte leeft om deel te nemen aan het Heilig Avondmaal.
Als we naar een feestelijke gebeurtenis gaan vinden we het niet gek om deze vraag te stellen. Je kleedt je netjes als je naar een receptie gaat. Iedereen zou raar opkijken als je daar in je overall komt. Zo is het ook als wij naar Gods huis gaan.
Is er het besef dat we naar Gods huis gaan? We gaan luisteren naar Gods stem. Niet de dominee of de ouderling staat centraal, maar God.
Hij is de Heilige en Rechtvaardige. Ik kan met mijn zonden voor Hem niet bestaan. Als je in dat besef naar de kerk gaat, is dat zichtbaar in je kleding. Dan ga je niet “casual” gekleed zoals je op een zaterdag boodschappen doet. Ook niet opzichtig, uitdagend of naar een aanstootgevende mode. Je komt sober en eenvoudig gekleed naar Gods huis om zo (zonder verhindering voor jezelf of voor anderen) te kunnen luisteren naar wat de Heere tot je te zeggen heeft.
Dit geldt zeker ook voor de Avondmaalsdienst. Als je deelneemt aan het Heilig Avondmaal zoek je het Leven buiten jezelf in de Heere Jezus Christus. Je laat zien dat je midden in de dood ligt. Dat er van jou niets goeds te zeggen is. Bij een hartelijke leedwezen over onze zonden wordt ook een hartelijke vreugde in God door Christus ervaren om wat Hij gedaan heeft. Je kleding past hierbij. Bij de navolging van Christus past een sobere kledingstijl. Moet dit altijd zwart of donker zijn? In een Avondmaalsdienst verkondigen het brood en de wijn de dood des Heeren. Ik voor U, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven. Het is een plechtig, indrukwekkend moment in de eredienst, maar het is géén begrafenis of rouwdienst. Uitgesproken kledingregels of kleurvoorschriften zijn daarom niet te geven. Daarbij kan zo’n kledingregel een barrière opwerpen, die er niet hoort te zijn.
Want onze buitenkant is niet ons eerste aandachtspunt bij het Heilig Avondmaal. Denk aan wat de Heere Jezus zei tegen de Farizeeën (Mt. 23: 27). Het gaat om ons hart. God ziet het hart aan.
Laat daarom juist onze kleding geen sta-in-de-weg zijn. Niet voor onszelf en niet voor anderen. Opdat wij boven alles in de viering van het Heilig Avondmaal de eer van God in het oog zouden krijgen, hebben en houden.
Samanthi
@dorual1
Hier ben ik het hartelijk mee eens!
Sammie2016
Christus Jezus heeft zijn volgelingen geboden om zijn dood elk jaar te herdenken. Het zou een eerbiedwaardige herdenking moeten zijn aan het grootste offer wat God en Jezus brachten voor ons eeuwige welzijn.
Hij heeft echter geen kledingvoorschriften gegeven.
De Joden droegen in zijn tijd kleurrijke kleding met fransjes aan de zomen van hun overkleding. Kleding kon vervaardigd zijn van linnen, wol, zijde soms ook katoen.

Het zeer onwaarschijnlijk dat Jezus en zijn discipelen zwarte kleding droegen, dat was absoluut geen gebruik.
Buiten dat, God heeft onze aarde zo kleurrijk gemaakt en bovendien is Hij de gelukkige God.
Dus trek gerust iets kleurrijks aan, geen bonte kermis want het is een eerbiedige bijeenkomst.
Het gaat om je hart, je innerlijke persoon,de persoon die je echt bent.
Jeremiah
@dorual1

Mooi antwoord!
balksplinter
@bastiaan37281: Je schrijft: "Een iegelijk bedenke bij zichzelf zijn zonden en vervloeking." Ik zou je willen adviseren om je eigen woorden ter harte te nemen. Ik hoop en bid je toe dat je het daarmee te druk krijgt om nog te letten op welke kleur kleding de (overige) Avondmaalgangers dragen.

@dorual1: Dank voor het delen van dit evenwichtige antwoord!
Lecram
@dorual1: "Je laat zien dat je midden in de dood ligt."

Als je midden in de dood ligt is er geen reden om aan het avondmaal te gaan. Paulus leert ons juist in Rom. 6 dat we met Christus zijn opgestaan uit de dood in een nieuw leven: 6:4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.
En Jezus zegt in Johannes 5:25 "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De tijd komt en is nu dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en dat wie hem horen, zullen leven."

In Lukas 20:38 zegt Jezus dat God niet is een God van de doden, maar van de levenden.

Johannes 7:38 "Wie in Mij gelooft, zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien."
Kan dat als je in de dood ligt? Levend water uit een dode?

Nog meer:
Romeinen 6:11 Zo dient ook u uzelf te rekenen als dood voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus, onze Heere.

Romeinen 8:11En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont.

Romeinen 12:1 Ik roep u er dan toe op, broeders, door de ontfermingen van God, om uw lichamen aan God te wijden als een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk: dat is uw redelijke godsdienst.

2 Korinthe 3:6 Hij heeft ons namelijk bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

Efeziërs 2:1 Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden...

Hoe lang moet ik nog doorgaan? Als je in Jezus gelooft, LEEF je en ben je niet meer dood! Hallelujah!