Verschil rooms-katholieken en christenen

T.W. Kruithof / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil in leer tussen rooms-katholieken en christenen?

Antwoord

Er zou een heel verhaal te houden zijn over de Roomse Kerk en haar leer. Je zou daarover kunnen lezen in studieboeken, boeken in een kerkbibliotheek of informatie opvragen bij bijvoorbeeld een jeugdbondsbureau.

Kort wil ik hier de kern weergeven en het verschil. De kern van de roomse leer is, dat er een heel belangrijke plaats wordt toegekend aan het doen van goede werken om je zaligheid te verdienen. De Heere Jezus heeft wel voor de zonden geleden en is daarvoor gestorven, zegt de roomse leer, maar jij moet er toch ook nog wel iets aan doen. Daarbij moet je bidden tot Maria, of zij voor jou wil pleiten bij haar zoon Jezus.

Het christendom leert dat Jezus inderdaad heeft geleden en is gestorven voor de zonden, maar daarmee een volledige betaling heeft aangebracht voor de zonden. Van jouw kant hoeft er niets meer bij! Zalig worden is genade en uit genade. En de goede werken dan? Die ga je dan uit dankbaarheid doen, achteraf dus. Tot Gods eer. En dat jij daarin tekort schiet, is God bekend, maar toch zal Hij voor Zijn eer en jouw zaligheid in-staan, vanwege... Christus verdienste!! Zalig worden is zo onuitsprekelijk rijk en ruim. Daar schieten woorden voor tekort. 'k Zou zeggen: buig dagelijks je knieën om omgang met God te hebben. Je zult eens zien.

Met vriendelijke groet,

Lees meer artikelen over:

Rooms Katholieke Kerk