Hoofdpijn en bang voor hersentumor

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd heb ik vrij veel last van hoofdpijn. Vaak aan de linkerkant van het hoofd, maar soms ook boven op mijn hoofd. Ik voel me vaak ook best moe. Stukje slaapgebrek denk ik. Het is eigenlijk gekomen na de bevalling van ons kindje. We hebben toen ook veel zorgen om het kindje gehad. Het was veel te vroeg geboren. We moeten ook al twee maanden elke nacht uit bed om te voeren. Van rusten overdag komt niet veel. Kan de hoofdpijn veroorzaakt worden door vermoeidheid? Soms ben ik bang voor een hersentumor. Hoofdpijn op wisselende plaatsen in het hoofd kan dat op een hersentumor duiden?

Antwoord

Hoofdpijn die op wisselende plaatsen in het hoofd aanwezig is past niet bij het hebben van een hersentumor. De hoofdpijn bij mensen met een hersentumor is meestal een constante doffe hoofdpijn. Ze hebben vaak ook andere klachten als: ochtendmisselijkheid en -braken, persoonlijkheidsveranderingen, toenemende migraine-aanvallen, flauwvallen en/of zenuwuitval. In het verhaal lees ik genoeg andere omstandigheden waar je hoofdpijn van kunt krijgen (stress, gebroken nachten, vermoeidheid). Andere oorzaken kunnen zijn: overmatig gebruik van hoofdpijnmedicatie of caffeïne. Een tumor die uitgaat van de hersenen is best wel zeldzaam. Het is dan ook wel erg onwaarschijnlijk dat jouw hoofdpijn van een hersentumor zou komen. Vermoeidheid en hoofdpijn zijn klachten die vaak samengaan. De eerste tijd na een geboorte kan een erg drukke tijd zijn. Daar moet (en mag) je even doorheen.

Je schrijft dat je veel zorgen hebt gehad om jullie vroeggeboren kindje. Als deze zorgen er nog zijn wens ik jou (en je man) veel sterkte.

Vriendelijke groet,

A. Meijer

Tags in dit artikel:

hoofdpijnmedisch