Moet je om bekeerd te zijn de datum, dag en tijdstip weten? Sommige mensen zegge...

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Moet je om bekeerd te zijn de datum, dag en tijdstip weten? Sommige mensen zeggen dat dit perse moet, andere zeggen dat het niet kan omdat de Heere geleidelijk in je werkt. Ik kom er niet goed uit.

Antwoord

Bedankt voor je vraag. De reacties verbazen me niet. De één zegt: je moet precies het moment van je bekering weten; de ander wijst erop dat het allemaal geleidelijk gaat. Waar gaat het om? Als Paulus op weg gaat om de christenen niet alleen in Jeruzalem e.o. te vervolgen, maar ook in Damascus, dan verschijnt hem de Heere onderweg en wordt hij gearresteerd: een vijand wordt een vriend (Hand.9:1-20). Als een dak- en/of thuisloze in de drugsscéne vastloopt en door kontakten met christenen gewezen wordt op het heilloze van deze levensinvulling en zo iemand dan meegaat naar een evangelisatiedienst, of naar een bijbelstudieclub en zijn oude leven loslaat en een nieuwe keuze in de vruchten zichtbaar wordt, dan is die verandering zichtbaar. En de omgeving zal zeggen: Wat een wonder! Wat een radicale verandering! Als de verloren zoon tot zichzelf komt en ziet wat hij door eigen schuld van zijn leven gemaakt heeft, omkeert en teruggaat naar zijn vader, dan zie je ook een nieuwe levensinvulling. Dat is de waarachtige bekering (Lk.15:11-24 en HC zondag 33): verdriet over de zonden, de zonden uit de weg gaan en een hartelijke vreugde in God door Jezus Christus. Dat laatste wordt zichtbaar in liefde tot de naaste. De vruchten van het nieuwe leven zijn geloof en bekering.

Timotheüs dient van kindsaf de Heerel Hij heeft het dienen van de Heere gezien in het leven van zijn oma en moeder! In zijn leven wordt zichtbaar dat hij liefde heeft de God van zijn leven. Vaak is dat de gewone weg die de Heere volgt bij kerkmensen. In je leven ervaar je dat de Wet je schuldig stelt: ik doe niet wat de Heere van mij vraagt. Of: de liefde van de Heere voor zondaren wordt verkondigd en je ervaart dat je die oproep tot bekering om te Heere dienen naast je neergelegd hebt. Het laat je niet meer los! Je belijdt je zonden en vraagt om vergeving. Je krijgt liefde tot de Heere in je hart, je wil meer weten wat de dienst van de Heere inhoudt, je luistert anders naar de preek en je leest met meer belangstelling de Bijbel en je dagboek. De Heilige Geest laat je zien dat de Heere al meer in je leven heeft gesproken. Allemaal bemoeienissen van de Heere die nu een plaats in je leven krijgen. Er wordt dan gezegd: wat een lust was wordt een last én wat een last was wordt een lust. Je leeft afhankelijk van de Heere; je bidt steeds  om de hulp van de Heere. Je gaat uit de weg wat je van de dienst van de Heere aftrekt.

Maar je ervaart dat je in bezet gebied leeft, omdat je steeds weer de Heere vergeet. De zondige wereld, de duivel en je eigen oude leven zijn vijanden van het dienen van de Heere. Toch mag je belijden: Jezus is het leven van het leven! Ik weet dat mijn Verlosser leeft.

Als gelovigen met elkaar spreken over de dienst van de Heere en op welke wijze de Heere ze dat geleerd hebben, merken ze dat de wezenlijke zaken van het nieuwe leven hetzelfde zijn. Dat geeft ootmoed en verwondering: de Heere heeft het op mij, zondaar, gemunt! Dat kun je niet altijd begrijpen, vandaar dat je dan uitroept: Ik geloof  Heere, kom mijnongelovigheid te hulp!

Drs. I. A. Kole