Klaarkomen herkennen

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Kun je klaarkomen als vrouw direct herkennen? Kun je twijfelen of je al wel eens bent klaargekomen of is dat een gevoel dat je direct snapt zodra je het ervaart?

Antwoord

Je vraagt of je als vrouw het klaarkomen (of orgasme) altijd kunt herkennen. Het lijkt me goed om allereerst goed om te beschrijven wat een orgasme is. Je kunt op twee manieren een orgasme beschrijven, allereerst hoe vrouwen het beleven en ten tweede wat er in het lichaam op dat moment gebeurt. Wanneer je kijkt naar hoe vrouwen het orgasme beleven, dan wordt het omschreven als “het bereiken van een hoogtepunt”, of als “een ontlading van opgebouwde seksuele spanning, gevolgd door ontspanning”. Wanneer je kijkt naar wat er in het lichaam gebeurt, dan zijn er tijdens het orgasme snelle samentrekkingen van de baarmoeder en de bekkenbodemspieren. Een orgasme is niet altijd hetzelfde, het kan de ene keer meer intens worden beleefd, dan een andere keer. De meeste vrouwen herkennen het orgasme wel, zodra ze het ervaren.

Wanneer een vrouw geen orgasme ervaart en daar hulp voor zou willen, is het allereerst belangrijk om op zoek te gaan naar de oorzaak. Die kan bijvoorbeeld liggen in te weinig opwinding. Wanneer er te weinig opwinding is, dan kan er ook geen orgasme komen. Bij een aantal vrouwen kan het zo zijn, dat ze tegen het orgasme aan zitten, maar dit toch niet krijgen. Vaak is de oorzaak hiervan dat deze vrouwen bang zijn om de controle te verliezen. Om een orgasme te krijgen, moet je je overgeven aan je gevoel en “de controle loslaten”. Dit kan voor sommige vrouwen heel moeilijk zijn.

Ik hoop dat dit antwoord helder is. Als je zelf problemen op dit gebied ervaart, en er niet uitkomt, dan raad ik je aan om naar een seksuoloog te gaan.

Hanneke Slootweg

Tags in dit artikel:

orgasme