Preek over kerkkeuze

Ds. C.J. Barth / 6 reacties

Vraag

Vorige week hoorden wij, vriend en vriendin, een preek over de kerkkeuze. De dominee vergeleek christenen met schapen die tot een bepaalde kudde horen. Het is niet juist als je als schaap een kudde kiest (met kudde bedoelde de dominee de kerk). Je wordt vanaf je geboorte in een bepaalde kudde geplaatst en daar hoor je trouw aan te zijn. Nu heeft deze preek voor grote twijfel gezorgd in onze relatie, vooral bij mij (vriendin). Ikzelf ben opgegroeid in de PKN, mijn vriend in de Ger. Gem. Voor wij een relatie kregen hebben wij beide in onze eigen kerk belijdenis gedaan. Nu na 2,5 jaar verkering hebben wij trouwplannen. Wij zouden graag willen trouwen in de Ger. Gem. en ik zou dan met ons trouwen lid worden van de Ger. Gem. Al voor ik een relatie kreeg met mijn vriend, kwam ik al met grote regelmaat in de Ger. Gem. omdat ik daar voor mijn gevoel gevoed werd door de preken en de kerkdiensten. Bij de PKN heb ik dit absoluut niet. In de PKN ging ik uit gewoonte naar de kerk. In de Ger. Gem. ervaar ik zo'n verrijking van mijn geloof door de preken en ook door contacten met gemeenteleden. Nu ben ik heel erg gaan twijfelen over onze keuze om lid te worden van de Ger. Gem. met ons trouwen. De gedachte dat ik in de PKN geplaatst ben, heeft mij altijd tegengehouden om over te gaan naar de Ger. Gem. Immers, wat ik nu van de dominee bevestigd kreeg: je kunt als schaap geen kudde kiezen en je behoort trouw te blijven aan je kerk, ook al ben je het er niet altijd mee eens. Toen kreeg ik verkering met mijn vriend en heb ik deze gedachte aan de kant geschoven. Toch lijkt het me niet goed om in twee kerken te blijven kerken als we eenmaal getrouwd zijn en misschien kinderen mogen krijgen. Is het dan de bedoeling dat ik eigenlijk een vriend zou moeten krijgen in mijn eigen kerkverband? Begrijpt u me niet verkeerd: ik hou erg van mijn vriend en hij van mij. Deze woorden van de dominee doen mij echter heel erg twijfelen. Voor mijn gevoel had ik voor mezelf een excuus om naar de Ger. Gem. te mogen omdat ik nu daar een vriend heb. Is de veronderstelling juist als ik zeg dat, als ik geen verkering had gehad, ik geen lid mag worden van de Ger. Gem. omdat ik in de PKN geplaatst ben? Dit klinkt misschien allemaal heel oppervlakkig, maar het is al jaren mijn dagelijks gebed om leiding en wijsheid in de kerkkeuze.

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag. Mag je van kerkverband veranderen? De Bijbel spreekt duidelijk over één kudde en één Herder (Johannes 10:16). De kudde is Gods kerk uit alle volken, de Herder is Jezus Christus. Die grote kudde is verdeeld in kleinere kuddes. Dat zijn niet de kerkverbanden, maar de plaatselijke gemeenten. Die worden geleid door een ‘herder en leraar’, de voorganger/predikant, als onder-herders van Christus (1 Petrus 5:2). Ik ben het dus niet helemaal met de uitleg van die dominee eens. Nergens wordt een kerkverband gelijkgesteld met de kudde, zoiets bestond ook niet in de tijd van de Bijbel. Je komt in de Bijbel wel tegen dat gemeenten allerlei contacten met elkaar hebben. Gemeenten verbinden zich met elkaar. Maar nergens lees je over kerkverbanden die zich juist tegen elkaar afzetten. Dat is een gevolg van de zonde.

Als je gaat trouwen maak je samen een nieuw begin. Je verlaat “vader en moeder” (Genesis 2:24) om samen een nieuwe eenheid te vormen. Je zoekt een woonplaats en ook een kerkelijke gemeente. In jullie geval betekent het zoeken van een kerkelijke gemeente ook dat in ieder geval één van beide van kerkverband zal veranderen. Dat is een heel natuurlijke gang van zaken, waarvoor je je zeker niet schuldig hoeft te voelen.

Het is goed om daarna samen in die gemeente je plek in te nemen, trouw te zijn en daar de Heere te zoeken. Gescheiden kerken is niet goed. God vraagt echt niet van je om alleen verkering te hebben met iemand van eigen kerkverband. Dat kan ik in de Bijbel niet terugvinden. Telkens wisselen van gemeente, omdat je het er niet helemaal kunt vinden, is ook niet goed. Overal zul je al te menselijke dingen tegenkomen en je neemt altijd jezelf mee. Wees samen trouw aan God en Zijn gemeente.

Straks trouw je samen, als de Heere het geeft. Neem biddend een goed doordacht besluit waar je zult wonen en kerken. Een gezegende tijd samen toegewenst, en ik hoop dat jullie veel geestelijk voedsel mogen ontvangen in Gods huis.

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

kerkkeuzetrouwen
6 reacties
John61
Klare taal van ds. Barth en helemaal volgens de "kernwaarden"van het Evangelie: "nergens lees je over kerkverbanden die zich juist tegen elkaar afzetten. Dat is een gevolg van de zonde". Een preek waarin het tegendeel wordt gepreekt deugt niet en is niet Bijbels, maar eigen interpretatie. Een herder die dat verkondigt zou eigenlijk op herhalingscursus "terug naar de basis" moeten.
rvanbeers
Ik vind het een vreemde preek. Hoeveel mensen veranderen er niet van gemeente, ongeacht de reden. Kerkshoppen is niet eens verkeerd, het geeft mensen een andere kijk hoe andere het Evangelie beleven. Zo'n predikant zou beter moeten weten, hij zou ook moeten weten dat sommige gemeentes leeglopen en andere juist groeien en is dat zo erg dan? Wees blij zou ik zeggen dat mensen in het Koninkrijk van de Heer blijven en niet afdwalen van Zijn weg. Bid voor de gene die gaan dat ze bij die andere gemeente tot Zegen mogen zijn en de gemeente hen tot Zegen en dat bid ik jou en je vriend ook toe, bij welke gemeente je ook terecht komt of blijft.

En mocht hij vinden dat ze schapen aan het dwalen gaan, dan gaat hij ze als echte herder maar terughalen net als de echte Herder dat doet.

Veel heil en zegen, ook met keuze voor de kerk
mluther
Erg mooi wat je zegt #rvanbeers "En mocht hij vinden dat ze schapen aan het dwalen gaan, dan gaat hij ze als echte herder maar terughalen net als de echte Herder dat doet.".

Heb dat eventjes verder laten op me laten inwerken. Een predikant die zegt dat je bij de gemeente moet blijven waar je in op bent gegroeid (bedoelende waarschijnlijk het kerkverband), is naar ik meen niet meer als een herder die schreeuwt tegen zijn schapen, blijf vooral hier. Echter heeft een herder (en leraar) ook de taak om zijn schapen voedsel te geven. Wat gebeurd er als zijn schapen te weinig of geen voedsel krijgen? Dan lopen ze weg. Je kunt dan wel gaan schreeuwen of roepen, maar je zal toch echt van je plaats moeten afkomen.

Ofwel een predikant die nalaat zijn gemeente voldoende geestelijk voedsel te geven, moet er niet gek van opkijken als er schapen (gemeenteleden) weglopen. Even als wanneer er geen goede balans in het geestelijke voedsel zit (Wet en Evangelie - een rijke Christus voor een arme zondaar). Nu is dat lastig om tijdens een preek altijd de goede balans te vinden. Daarom moet je de schapen ook persoonlijk opzoeken.

Zijn er schapen die verdrongen worden door de kudde? Schapen die niet genoeg geestelijk voedsel tot zich kunnen nemen? Bestraf ze dan niet, maar probeer ze tegemoet te komen in de prediking. En lukt dat niet? Begeleid ze dan liever naar een andere herder (in de eerste plaats naar dé Herder), dan ze de maat te meten. Het is dan ook mooi om te lezen dat op het lidmaatschap staat wat je krijgt wanneer je vertrekt "Hartelijk bevelen wij u bovengenoemde persoon in uw herderlijke zorg en liefde aan."

En zo hoort het, het is te hopen dat wat ds. W. Pieters zegt in het Reformatorisch Dagblad(<a href="http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/ds_pieters_einde_landelijke_kerkverbanden_nabij_1_822533">Ds. Pieters: Einde landelijke kerkverbanden nabij</a>, snel zal gebeuren. Zie een gemeente inderdaad in de eerste plaats als een plaatselijke. Het kerkverband komt wat mij betreft daarna pas. Zo is het denk ik ook bedoeld. Een omgekeerde hiërarchie in de kerk is juist een uitvloeisel geweest van de Reformatie in de strijd tegen de Rooms Katholieke kerk. Ik ben bang dat we dat enigszins zijn kwijt geraakt.
Anoniem_89
@rvanbeers..

Mooi gezegd, dat zei ik ook, alleen werd de reactie verwijderd.

Wat jij zegt, daar sluit de volgende bijbeltekst mooi bij aan;

Johannes 3:8
De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’
Helder
Beste vragensteller. Luister ook eens naar de preek van ds. M.M. van Campen.
http://www.maranathakerk.nu/erediensten/item/1937-2014-02-23-17-00
Preek is gehouden op 23 februari 2014 en heeft als thema: Den kenmerken van de kerk.
Voor ons (lid van de GG) was dit ook erg verhelderend.
rvanbeers
Oprecht excuus voor jou Anoniem, ik heb nooit de intentie gehad om jou teksten over te willen nemen en ik vind het oprecht jammer dat die van mij is blijven staan en die van jou verwijderd is. Ik vind je reactie met Johannes 3: 8 een mooie recatie. Hopelijk tot ''ziens''' ziens hier of elders (later als we met zijn allen 1 in Hem zijn)

Zegen en broedergroet