Aan het sparen voor later

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

In Matth. 6 staat dat wij niet bezorgd moeten zijn over ons leven en de god van de mammon niet moeten dienen. Tegen de rijke jongeling werd gezegd, geef al je goed aan de armen. Wij zijn druk aan het sparen voor later. Alles wordt duurder en kinderen worden groter, dus dat gaat allemaal meer kosten. Mag dit dan met het oog op bovenstaande? Het komt ons over als: geef al je spaargeld aan de armen, en wat er later komt dat zie je dan wel, vertrouw maar op de Heere, dan komt het ook wel goed.

Antwoord

Wat is het fijn dat u ook met deze dingen serieus bezig bent om zo te willen leven als de Heere van ons vraagt. Met deze opmerking wil ik graag beginnen.

En vráágt de Heere dan van ons om alles maar weg te geven? We lezen nergens dat dit gevraagd werd van Abraham, Job, Salomo en anderen in de Bijbel die rijk gezegend waren met bezittingen. We lezen wél, dat de Heere het ernstig veroordeelt als we ô aan ons bezit hangen, dat we daardoor alle ruimte in ons hart hiermee vullen. De rijke jongeling kon niet ingaan, omdat hij zijn bezittingen hoger had staan dan het dienen van de Heere. Dat is het grote gevaar van rijkdom, dat je daar al snel veel voller van bent dan van de liefde tot God en tot de naaste. Bezit is niet verkeerd zolang het als een zegen gezien en ontvangen wordt, en zolang we ermee tot een zegen kunnen zijn voor anderen.

Maar uiteraard zijn die anderen ook zij, die de Heere al aan uw verantwoordelijkheid heeft toevertrouwd. Terecht merkt u op, dat een gezin met opgroeiende kinderen veel kost in deze tijd. Uiteraard is daarin veel verschil en moeten we ons afvragen of, en hoever, we mee moeten gaan met de wedren naar meer en mooier. Het zal ook hierin de kunst zijn om grenzen aan te stellen, ook voor ons eigen hart. Daarin is bovendien ook een grote zegen gelegen, als kinderen/jongeren mogen leren om met een beperkt budget om te gaan en zij ook daarin het "gij geheel anders" tot uitdrukking laten komen. Ook is het te overwegen om in het geven aan goede doelen het hele gezin te betrekken, door b.v. één of meerdere kinderen financieel te adopteren. Op die wijze ben je als gezin betrokken bij de taak van het rentmeester zijn.

Het zal ook in deze dingen wijsheid vragen om de juiste balans te vinden in verantwoordelijkheid naar alle kanten. Hierin is ook geen richtlijn te geven die voor ieder gelijk is, want sommigen vertrouwt de Heere meer toe dan anderen. Als u echter zegt: "wij zijn druk aan het sparen voor later" dan spreekt daar wel een zekere overbezorgdheid voor de toekomst uit. Doe vandaag wat de Heere van u vraagt en heb vertrouwen dat Hij ook in de toekomst voor u zal zorgen. Of denkt u door bezorgd te zijn één el aan uw lengte toe te doen? Ongemerkt kan door onze grote bezorgdheid de liefdevolle trouwe zorg van de Heere voor Zijn kinderen buiten beeld geraken. Dan hebben we daarin ons doel gemist.

Ds. W. van der Wind