Deelnemen aan Heilig Avondmaal in nieuwe gemeente

Ds. D.W. Tuinier / 1 reactie

Vraag

In verband met ons trouwen zijn we kortgeleden overgestapt naar een ander gemeente (voor mij ook een ander kerkverband). Het betreft een grote Gereformeerde Gemeente. Wennen, want zelf ben ik afkomstig uit een veel kleinere Christelijke Gereformeerde Gemeente. Over ca. twee maanden wordt het Heilig Avondmaal bediend; dat duurt dus nog een poosje. Toch kwam vandaag de vraag al in mij op: wat doe ik dan? In mijn oude gemeente ging ik aan. Ik ben geneigd om niet meteen de eerste keer aan te gaan en eerst het een keer 'gezien' te hebben. Fijn daaraan is ook dat er eerst enige tijd is voor de gemeente en mij om elkaar over en weer te leren kennen - het Avondmaal spreekt tenslotte ook van onderlinge gemeenschap. Echter, als bij leven en welzijn de roepstem klinkt, is het dan aan mij om te bepalen om eerst een keer over te slaan? Ik realiseer me dat dit in de eerste plaats een zaak is van gebed. Daarnaast zou ik het fijn vinden om van een predikant te vernemen hoe hij daar -vanuit de Bijbel en vanuit zijn ambtservaring- in staat.

Antwoord

Je vraag is duidelijk. Begrijpelijk dat je eerst de nieuwe kerkelijke gemeente beter wilt leren kennen. Neem daarvoor ook de tijd. Stel je positief op. Dat je gang naar de Avondmaalstafel hiervan afhankelijk is, vraag ik me af. De voorbereiding, de betekenis en de vrucht van de bediening zal in deze gemeente niet anders zijn dan uit de gemeente waaruit je afkomstig bent... Daarom: de oprechte zelfbeproeving op het HA,  de deelname maar ook de gezegende vrucht daarvan is dezelfde als voorheen.

Van harte Gods zegen toegebeden. En je geeft zelf al aan: het is een zaak van gebed, vooral gebed om de leiding van Gods Geest.

Pastorale groet,
Ds. D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal
1 reactie
balksplinter
Als je vorige keren HA vierde en het zit nog steeds goed tussen jou en God, dan mag je de roepstem niet in de wind slaan.