Huwelijk tussen neef en nicht

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Is er een ethisch bezwaar tegen een huwelijk tussen een neef en nicht?

Antwoord

Op zich is er ethisch gezien geen bezwaar tegen een huwelijk tussen een neef en nicht. Wel is het zo dat er meer kans is op het krijgen van kinderen met erfelijke aandoeningen.

Iedereen draagt wel een paar 'foutjes' in het erfelijk materiaal met zich mee. Vaak komt een erfelijke ziekte pas tot uiting als die aandoening van zowel de vaderlijke als moederlijke kant wordt ingebracht en bij het trouwen binnen de familie, zoals gebeurt bij een huwelijk tussen een neef en nicht, heb je daar gewoon wel meer kans op.

Alie Hoek-van Kooten