(...) Deze profeet wordt niet gedood, terwijl de profeet uit Juda gedood wordt. ...

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Als Jerobeam aan het offeren is komt er een profeet aan die hem bestraft. Jerobeam zijn arm blijft stijf als hij opdracht geeft om de profeet te doden. Als de profeet bidt of de arm soepel mag zijn, kan hij hem weet terug trekken. Toen vroeg Jerobeam of hij met hem wilde eten, dat weigert hij; omdat God dat verboden had. Even later wordt hij verleid door een profeet die zegt dat hij een engel uit de hemel heeft gezien die zegt dat hij eten moest aanbieden. Deze profeet wordt niet gedood, terwijl de profeet uit Juda gedood wordt. Waarom die profeet niet terwijl die eigenlijk de profeet uit Juda bedriegt?

Antwoord

Beste vraagsteller of vragenstelster,

Dit is een ingrijpend en ook heel verdrietig gedeelte uit 1 Koningen 13. Ingrijpend omdat de profeet uit Juda zo moedig staande blijft tegenover de goddeloze koning. Verdrietig omdat je zelfs een gelovige niet kunt vertrouwen? Kon die oude profeet het niet hebben dat de profeet uit Juda wel godvrezend weerstand en hij misschien te veel zijn mond had gehouden? Jaloezie komt ook onder gelovige predikanten, ouderlingen en gemeenteleden voor!!

Wat je hier leert, is dat je je altijd vast moet houden aan het Woord van God, dat God je heeft gegeven. Denk ook aan Galaten 1:8 en 9  of aan de waarschuwing van de Heere Jezus in Mattheüs 24:4 en 5.

Tenslotte, als de Heere iets heel persoonlijks tot jou wil zeggen, dan doet Hij dat niet via een ander, maar rechtstreeks aan jou. Pas daarop altijd op voor mensen, hoe gelovig zij zich ook voordoen, die zeggen dat zij een Woord van God voor jou hebben gekregen. God heeft je heel persoonlijk Zijn Woord gegeven; de Bijbel. En als de Heere iets bijzonders aan wil laten weten, zegt Hij het wel tegen jou zelf.

Ik hoop dat ik je iets verder heb geholpen.

Ds. B. J. van de Kamp