Apart slapen wordt niet geloofd

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik woon op mezelf en heb verkering met een jongen die een eind van me vandaan woont. In bijzondere gevallen (bijv. na een feestje of bij slechte weersomstandigheden) blijft hij bij mij slapen (apart). We willen n.l. gewoon rein blijven tot het huwelijk. Nu hebben mijn ouders hier de grootste moeite mee en geloven niet dat we apart slapen. Ook zeggen ze dat we met dit 'samenwonen' de kerk ten schande maken en we het roddelcircuit voeden, terwijl dat dit alles bij elkaar misschien vijf keer voorgekomen is. Hoe moeten we hier mee omgaan?

Antwoord

Niet het belangrijkste is hoe de buitenwereld er tegen aan kijkt, maar hoe je voor God met elkaar omgaat. Er zijn helaas binnen de kerken nog al wat mensen bij wie voor de buitenwereld alles koek en ei lijkt te zijn en die ondertussen allerlei goddeloze dingen doen.

Dat je samen goed afspraken maakt en je er ook aan houdt, is het allerbelangrijkste. Probeer dat op een rustig moment ook aan je ouders te vertellen. Zeg tegen hen dat je echt samen goede afspraken hebt gemaakt en dat je je daar ook samen echt aan wilt houden. Vertel dat desnoods ook tegen je omgeving als je er vragen over krijgt.

Dat ouders ongerust zijn, dat wanneer je bij elkaar bent, je toch meer in verleiding wordt gebracht, is goed te begrijpen. Daarom moet je er ook zeker geen gewoonte van maken dat je bij elkaar blijft slapen, maar dat inderdaad reserveren voor die bijzondere situaties.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering