Indien openbaring ontbreekt, verwildert het volk

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Ik ben op zoek naar een preek of een verklaring van Spreuken 29:18 "Indien openbaring ontbreekt, verwildert het volk, maar heil hem die de wet bewaart".

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Gevraagd is naar een uitleg van de tekst in Spreuken 29:18: Indien openbaring ontbreekt, verwildert het volk, maar heil hem die de wet bewaart. Zo luidt de tekst in de Nieuwe Vertaling. De Statenvertaling heeft: Als er geen profetie is, wordt het volk ontbloot, maar welgelukzalig is hij die de wet bewaart.

In dit vers wordt het woord Profetie gezet naast het woord Wet. Vandaar dat de meeste uitleggers het woord Profetie met het woord Wet in verband brengen, en profetie hier verklaren als verklaring, onderwijs en uitleg van de Wet des Heeren. De betekenis van deze tekst wordt dan: als men de wet des Heeren niet preekt en onderwijst, brengt dat het volk, geestelijk en moreel diep in verval. Anarchie en chaos ontstaat dan, zowel in de maatschappij als in de kerk. Dit omdat de prediking als profetie van de wet en daarbij het houden van de Wet beschermt tegen allerlei uitwassen. Onder meer denken we hier aan het neerschieten van een conrector in Den Haag, vernielzucht, wanorde en de vele moorden onder ons, het massaal plegen van abortus etc. Tot de Wet en de Getuigenis, anders zal er geen dageraad zijn voor land en volk. Zonder het goddelijk onderricht van Gods Wet en het gaan in de sporen van de Wet is er ook geen samenleving mogelijk.

Slaat het volk de waarschuwing van de Heere , zoals gedaan in de Wet, in de wind, dan komt zeer zeker de ondergang. Zo zien we steeds meer hoe anarchie en chaos dichter bij komt. Wat is daarom wedergeboorte en bekering nodig. O land, land, land, hoor des Heeren Woord. Daarom is het nodig, die politieke partijen die een gaan in Gods Wet voor staan. Welzalig hij die in der bozer raad niet wandelt, noch op het pad van de zondaars gaat (Psalm 1).Tevens vermelden we hier Spreuken 8:36: maar die tegen Mij zondigt, doet zijn ziel geweld aan; allen, die Mij haten, hebben de dood lief. En Spreuken 8:32: welgelukzalig zijn zij die Mijn wegen (mijn Wet) bewaren. Wat vree heeft elk die Uwen Wet bemint. De Heere lere het.

Hartelijk dank voor deze vraag. Graag wil ik je de zegen van de Heere toebidden!

Ds. J. van Rossem

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Ds. van Rossem is op 7 maart 2013 overleden.

Tags in dit artikel:

Spreuken