Is sterilisatie bijbels geoorloofd?

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn vrouw mag niet meer zwanger raken vanwege een te dunne baarmoederwand. Nog twintig jaar de pil slikken lijkt ons geen goede optie. Is sterilisatie bijbels geoorloofd?

Antwoord

Als een zwangerschap levensbedreigend is, dan moeten er adequate maatregelen genomen worden en dan is in deze situatie sterilisatie de meest geschikte methode. Je mag jezelf niet moedwillig in gevaar begeven en dat kan ook gelden ten aanzien van een eventuele nieuwe zwangerschap.

Als het echt levensgevaarlijk is, mag een vrouw ook niet meer zwanger worden en dan zal er ook een zeer betrouwbare methode moeten worden toegepast om die zwangerschap te voorkomen en dat is dan sterilisatie. Bij de vrouw worden dan de eileiders of bij de man de zaadleiders ondoorgankelijk gemaakt zodat de zaadcel niet meer bij de eicel kan komen en dus bevruchting onmogelijk wordt (ten overvloede moge duidelijk zijn dat er dan dus geen vernietiging van nieuw menselijk leven plaatsvindt).

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

sterilisatie