Reikwijdte vijfde gebod

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Hoever reikt het vijfde gebod? Soms kan het heel erg moeilijk zijn: als je je vader en moeder wel wilt eren, maar het bijna niet mogelijk is.

Antwoord

Achter deze vraag proef ik een groot verdriet. Blijkbaar zijn er moeilijkheden in de relatie met de ouders. Elke ouder moet het leren in de opvoeding van de kinderen ze vast te houden en ze los te laten. Met name kunnen hier moeilijkheden komen als men verkering krijgt of gaat trouwen Het is dan niet juist als ouders hun kinderen volledig voor zich opeisen. De vraag is dan wel: hoever moeten we in de gehoorzaamheid tot onze ouders gaan?

Feit is wel dat we onze ouders van de Heere gekregen hebben en dat het de Heere behaagt ons door hun hand te regeren. Ik beroep me hier op zondag 39 van de Heidelbergsche Catechismus. Daar staat: wat eist God in het vijfde gebod: dat ik mijn vader en mijn moeder en allen die over mij gesteld zijn alle eer, liefde en trouw bewijze en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe, en ook geduld met hun zwakheid en gebreken geduld hebben, aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren.

Ouders mogen dit echtter niet gebruiken om hun kinderen uit te buiten. Dan wordt er van dit gebod misbruik gemaakt. Zo niet! Bovendien: als ouders aan de kinderen dingen vragen die tegen Gods Woord ingaan, dan hebben we zelfs de plicht om Gode meer gehoorzaam te zijn dan de mensen, hier dan: onze ouders. Toch weten we hoeveel geestelijke schade hier gebroken verhoudingen opleveren, soms zelfs levenslang. Een goede raad voor alle handelingen op dit gebeid is je af te vragen: wat zou de Heere Jezus hebben gedaan.

En verder: hebben we gebed voor onze ouders. Als we als ouders onze kinderen iets vragen, doe we dat in biddend opzien tot de Heere. Doen we dit ook als kinderen in onze wensen en verwachtingen van onze ouders. Maar bij de vraag: wat heb ik aan mijn ouders hoort ook de vraag: wat ben ik voor mijn ouders. Dit geldt zowel ouders als kinderen. Vraag wel in liefde tot je ouders, als ze je iets vragen en je vindt het te veel, of ze in deze jouw of hun welzijn op het oog hebben. Maar blijven we wel met elkaar in gesprek of contact.

Wat is het anderszijds een voorrecht als we nog ouders hebben. Maar wat is anderszijds ook de boze hier actief. Gebroken en beschadigde verhoudingen zijn hem aangenaam. En laten we oppassen dat moeilijkheden op dit terrein niet ten koste gaan van onze ziel. Bovendien is het heel belangrijk als we elkaar leren begrijpen in onze motieven. Bovendien malen we ook mee dat vele moeilijke verhoudingen bij het klimmen van de jaren zich herstellen. Wij mogen van onze ouders geen dingen verwachten die ten koste gaan van Gods eer en zij niet van ons. Mogen we bovendien ook beseffen wat een geduld met de Heere met ons moet hebben.

Ik wens je veel sterkte en vooral veel zegen met je vragen. Er zijn dingen die we in onze ouders niet hebben (volmaakte ouders hebben we niet, maar volmaakte kinderen zijn we ook niet) maar er zijn vaak nog veel meer dingen die we in onze ouders wel hebben. Veel geloof, gebed en geduld toegebeden. En dat naar de richting van je ouders en naar de richting van jezelf. Gods zegen!

Ds. J. van Rossem

Tags in dit artikel:

ouders erentien geboden