Gevloek

Ds. A.T. Vergunst / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraagje over vloeken die je op internet tegen komt. Bijvoorbeeld een politicus in een debat, bij nieuwszenders, reacties ergens onder, op forums. Moet je hierop reageren? Ik vind het soms moeilijk omdat je zondigt als je niet reageert op vloeken. Ik heb erg angst te zondigen en (daardoor) te sterven (waarschijnlijk heb ik een vorm van OCD). [obsessieve compulsieve stoornis, een dwangstoordnis, red.] Ik vind het daarom soms moeilijk om het juiste te doen en een realistische kijk ergens op te hebben. Vooral als het gaat om openbare reacties en forums, dan bereik je vaak het tegendeel.

Nog een vraagje: in Amerika zeggen ze weleens “oh, my goodness.” Ze zeggen dat dit dan geen vloek is. Mijn talenkennis is niet geweldig en ik vraag me af hoe je dit moet duiden, als een (bastaard)vloek of niet?

Antwoord

Beste vriend,

Of je nu echt OCD hebt of dat je geweten teder is, laat ik verder buiten de discussie, maar ik ben er toch huiverig voor om link te leggen tussen een teer geweten over vloeken en OCD. Dat is vaak hoe de ‘wereld’ omgaat met geestelijke gevoeligheid.

Vreselijk is de misbruik van de Naam van God of een van Zijn eigenschappen. Zoals je al aangaf, het wordt overal gedaan, zelfs in een context waarin je het niet zou verwachten. Niet altijd zijn wij in staat om hier iets over te zeggen. Als ‘toeschouwer’ op een internetpresentatie of nieuwsbulletin is het niet doenbaar om daar op te reageren, tenzij je een brief schrijft naar de omroep die het programma verzorgt. Ook zou je kunnen overwegen om deze bepaalde omroep of nieuwssite van nu af aan niet meer te volgen. Een andere reactie is gebed dat de Heere Zijn Naam wil verheerlijken door deze monden die zo Zijn Naam misbruiken te sluiten of hun harten te bekeren.

We hebben een taak om getuigend op te treden tegen hen die de Naam van de Heere misbruiken. Vaak hoor ik om mij heen de woorden “Oh my God.” Het is een stopwoordje waarin de Naam van God wordt misbruikt.  In plaats van gelijk te zeggen: “Meneer/mevrouw, u mag zo de Naam van God niet misbruiken...”, vraag ik als het mogelijk is meestal: “Wie is uw God, want u heeft het altijd over Oh, my God?” Het komt soms op goede gesprekken uit en veelal hebben de mensen het helemaal niet in de gaten dat ze het zeggen; overigens maakt dat het niet minder zondig.

“Oh, my goodness” is iets wat ik sterk afkeur, want het is een misbruik van Gods eigenschap en heeft de klank van “Oh, my God.”  Een echte bastaardvloek dus.

Wat zal het toch mooi zijn in de nieuwe hemel en aarde waarin ook al het woordgebruik zonder zonde zal zijn! God te loven en Zijn Naam te heiligen... dat is hier op deze aarde het verlangen, maar hierna de volle waarheid.  In dat opzicht mogen we wel bidden: “Kom, Heere Jezus, kom haastiglijk.”

Hartelijke groeten,
Pastor A. T. Vergunst

Tags in dit artikel:

vloeken
1 reactie
liesz
Heel herkenbaar dit, zelf heb ik hier ook mee gezeten.
Ik weet niet hoe je situatie is maar bij mij breide het steeds veder uit. Van voortdurend bezig zijn of andere vloeken tot geobsedeerd Bijbel lezen enz.
Het was een moeilijke en heftige tijd! Wat mij eruit heeft geholpen is het wekelijkse bezoek van een predikant die bij mij langs kwam. Hier kon ik alles mee bespreken en kon hij ook helpen als ik vragen over geloof, dwangmatig lezen, vloeken enz enz had.
Hij heeft me laten inzien wat nodig was om me druk over te maken en wat niet.
Voor jou wil ik die tip ook geven ga kn gesprek met je predikant.

Naar een psyoloog gaan was ook voor mij nodig omdat er achter dwang vaak iets schuilt waar je verdriet, angst, pijn van heb. En dat dwang jou manier is om mee om te gaan.