(...) zij is evangelisch en ik HHK. Ondanks alle goede gesprekken is dit gewoon ...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 19 jaar en zit met het volgende. Twee keer ben ik verliefd geweest op evenzoveel meisjes en evenzoveel keer liep het op niets uit. Terwijl ik toch echt de indruk had dat, vooral bij mijn laatste verkering, er echt iets uit had kunnen groeien, wat mij betreft dan. Maar het betrof ook die andere twee meisjes en die wilden niet. Oke, een eerlijke zaak van ze, maar ik was diep, diep teleurgesteld en dat heeft een beetje een stempel op mijn vertrouwen in en (liefde naar) meisjes gedrukt. Maar nu ben ik weer een meisje tegengekomen, een schat van een meid met wie ik al heel veel diepgaande gesprekken heb gevoerd. Zij is hét, dacht ik. Dit komt dus van beide kanten, erg mooi zou u zeggen. Maar weer kan het niets worden: zij is evangelisch en ik HHK. Ondanks alle goede gesprekken is dit gewoon een punt dat steeds in de weg staat en zal BLIJVEN staan. Nu moet ik het weer afkappen. Eindelijk dacht ik dat ik iemand gevonden had die ik echt alles kon vertellen en toevertrouwen, ja zelf meer dan dat. Maar weer zal het niets worden. U begrijpt wat me dit doet, twee keer moest ik mijn verliefdheid, mijn oprechte gevoelens voor een meisje onderdrukken, gewoon wegdrukken, wat me heel moeilijk lukte. Het is me gelukt. Nu komt er een meisje dat mij ook liefde en aandacht geeft die ik bij de andere twee niet kreeg, hoe moeilijk om dat te negeren omdat het niet kan. Waarom kan bij mij zoiets niet gewoon gemakkelijk gaan? Waarom al die teleurstellingen? Waarom kan ik niet gewoon verliefd worden op een gewoon meisje en andersom? Waarom?

Antwoord

Wat vind ik dit erg voor je. Je lijkt me een serieuze jongen en nu moet je dit steeds meemaken. Maar waarom kan het niets worden met dit laatste meisje? Het gaat er toch om dat je oprecht samen het geloof kunt delen en samen bidden tot die ene God en dan kunnen kerkmuren dat toch niet verhinderen? Beiden kunnen jullie op het woord van God, de Bijbel van kaft tot kaft “amen” zeggen en toch kunnen jullie vanwege kerkmuren geen relatie aangaan? Waarom gaat zij niet met jou mee naar de kerk en jij met haar mee naar de samenkomst? Geef het ook even de tijd om tot een bepaalde keuze te komen. Eventueel zouden jullie nog samen naar een derde kerk kunnen gaan als een soort van compromis.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verliefdheid