Hij rebels, ik serieus

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben sinds een maand een relatie. We zijn beide begin 20. We komen uit een andere omgeving, andere opvoeding gehad, verschillend verleden (rebel-serieus). Doordat ik al een aantal jaren in de zorg werk en hij nog studeert, zijn onze vrienden totaal verschillend (serieus-wat ouder versus even oud-niet serieus). Dit is voor beide wennen. Mijn vriend wil samen met mij een serieus leven beginnen. Doordat ik soms vragen aan hem stel wordt hij bewuster van zijn handelen, is hij dankbaar dat ik het met hem deel.

Mijn gevoel zegt soms dat hij eerst zelf serieus moet worden, voordat hij aan een relatie begint. Is dit gek? Omdat ik bang ben dat ik hem beïnvloed (ook al laat ik hem vrij, maar ik vind het belangrijk dat hij bewust met dingen omgaat). Ik vind het lastig om hem mee te nemen naar mijn familie en vrienden. Omdat hij open en eerlijk wil zijn over zijn verleden, maar ik bang ben voor hun reactie/vooroordeel. Hebben jullie tips, ook qua omgaan met verschillen, verschillende kijk op zaken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt nu ruim een maand een relatie en hebt al de nodige vragen over hoe het verder moet? Tja, dan zou ìk beginnen met mezelf af te vragen of er wel een tóékomst in deze relatie zit!

Dit gezegd hebbende, een paar tips:

1. Vraag jezelf af wat je van een relatie (in het algemeen) verwacht en wat je van déze relatie (in het bijzonder) verwacht;
2. Elkaar leren kennen duurt in de regel langer dan een maand: zie het voor jullie beiden als een uitdaging om in verschillende situaties en omgevingen met elkaar om te leren gaan;
3. Beïnvloeding gebeurt áltijd, of je het je bewust bent of niet! Dat wíl je toch ook: een relatie, een verbintenis, met z’n beiden! In plaats van als twee individuen maar een beetje naast elkaar voort te leven;
4. Hém veranderen, zodat hij ‘bij jou past’ gaat níét lukken. Dat is geen liefde of groei in liefde, maar egocentrisch gedrag!;
5. Voorstellen aan je familie vind je nu nog te vroeg. Dat kan heel goed, maar heeft zeker niet alleen met zijn verleden -wat dat dan ook is- te maken. Waarschijnlijk heeft het meer te maken met onzekerheid van jouw kant, of mogelijk zelfs met angst voor afwijzing door jouw familie en omgeving. Denk hier eens over na, want dit duidt niet op ‘tot over je oren verliefd zijn’!

Kortom: ik wens je alle goeds toe binnen deze relatie, maar kijk eerst naar je eigen aandeel ìn deze relatie voordat je op de ingeslagen weg verder gaat. Wees eerlijk, ook naar hem toe.

En tenslotte: bij twijfel niet inhalen! Mogelijk een pas op de plaats maken en zien of je met hem de uitdaging in het leven kunt vinden die je nodig hebt om tot een wederzijdse nadere kennismaking te komen.

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering