Zo'n vier jaar geleden heb ik rigoureus gelijnd en ben in een jaar 10 kg afgeval...

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Zo'n vier jaar geleden heb ik rigoureus gelijnd en ben in een jaar 10 kg afgevallen. De menstruatie stopte zeker een jaar lang. Nu ben ik 19 jaar en nog steeds heel onregelmatig ongesteld (ong. 4 keer per jaar). Komt dit vanzelf goed, moet ik naar een arts of heb ik de boel van binnen kapot gemaakt met het extreme afvallen? Het is wel makkelijk om niet ongesteld te zijn. Ik heb nergens pijn of andere ongemakken, maar het is natuurlijk niet normaal zo weinig menstrueren.

Antwoord

Het is bekend dat veel afvallen cyclusstoornissen kan geven. Je schrijft dat dat alweer vier jaar geleden is. De kans dat deze problemen hier een gevolg van zijn, is dus erg klein. Alleen wanneer je nog steeds een veel te laag gewicht hebt, kan dit een reden zijn dat je niet regelmatig menstrueert. Anders kan er toch een andere oorzaak aan ten grondslag liggen.

Het is goed om dit probleem met je huisarts te bespreken. Het is van belang om uit te zoeken of er een ovulatie of eisprong plaatsvindt, of er soms problemen met de schildklier zijn. Meestal worden er geen afwijkingen gevonden en kun je het gewoon afwachten. Afhankelijk of er een eisprong plaatsvindt , kan dit wel consequenties hebben voor de vruchtbaarheid. Al met al dus reden om eens een gesprek met je huisarts aan te gaan.

R. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch