Vaseline op de tampon

drs. A. Meijer / 13 reacties

Vraag

In de eerste dagen van de menstruatie glijdt een tampon meestal gemakkelijk naar binnen. Tijdens de laatste dagen is het bloedverlies vaak aanzienlijk minder. Is het dan een probleem om wat ongeparfumeerde vaseline op de tampon aan te brengen, zodat deze probleemloos ingebracht kan worden?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Om kort te zijn: voorzover ik weet en kan bedenken is er geen probleem met het inbrengen van een tampon met ongeparfurmeerde vaseline. Wellicht is het nog beter daartoe bestemde vaginale glijmiddelen te gebruiken.

Groet, A. Meijer

Tags in dit artikel:

medischtampon
13 reacties
vandijk
Sorry hoor, maar is dit een vraag voor refoweb?
We hebben toch allemaal een huisarts of goede vriendin oid waar we dit aan kunnen vragen?

Groeten
Catherine
Dat vraag ik me bij meer vragen af ! Zit je te scrollen tussen allerlei gewetensvragen en noden, zie je dit.
Alphonsus
@Catherine

Nou en, wat maakt dat uit. Schrik je van zo'n vraag?
Los van het feit dat het inderdaad in je omgeving gevraagd zou kunnen worden, kan ik me toch voorstellen dat iemand met een dergelijke vraag geheel anoniem wil blijven. Privacy noemen we dit!!
Catherine
@ Alphonsus: nee ik schrik niet van zo'n vraag, er staan wel meer "vreemde" vragen in deze rubriek. Ik leef niet onder een steen ;-)
Maar soms denk ik weleens, tjonge, dat kun je zelf ook bedenken, of in dit geval, heb je geen vriendin/zus aan wie je dit kunt vragen ? Ik vind dit een heel normale vraag die je met een vriendin kunt delen. Ik zou zoiets niet eens aan mijn huisarts vragen. Vrouwendingen, weet je wel ?:P
Alphonsus
@ Catherine

Mogelijk dat deze vrouw er om welke reden dan ook geen vrijmoedigheid toe heeft om dat aan een van haar vriendinnen te vragen. Soms kan schaamte m.b.t. tot het niet weten van iets, los van het onderwerp, al een reden zijn om iets dan maar niet te vragen. Anoniem valt een mogelijke schaamte m.b.t. een dergelijke vraag weg.
Analfabeten bv. draaien zich in allerlei vreemde bochten om maar niet te laten blijken dat ze niet kunnen lezen en schrijven. Puur schaamte.
Pompelmoen
Overigens vraag ik me ook inhoudelijk af hoe een tampon ooit nog vocht op kan nemen als er een glijmiddel of vaseline op zit. Of ligt dat aan mij?
Catherine
@ Pompelmoen, nee dat ligt niet aan jou. Ik snap dat ook niet. Overigens heb je speciale middeltjes ervoor, op waterbasis, zoals de h.a. zegt. Maar je kunt ook bedenken om geen tampons te gebruiken in die dagen, maar verband. Dat is tegenwoordig zo dun, totaal onzichtbaar.@ Alphonsus: schaamte kan ik niet zo vinden in de vraagstelling. Er zijn vrouwen die idd schaamte hebben maar die gebruiken meestal geen tampons, omdat je ze in je lichaam moet plaatsen. Tampons worden het vaakst gekocht door meisjes en jonge vrouwen. Bij vrouwen die zware menstruaties hebben, zijn ze niet bepaald comfortabel.
airam
Het lijkt mij ook dat de tampon geen vocht meer opneemt als er vaseline op zit. Dat is namelijk waterafstotend...
Cloudsadmirer
Catherine..........?????????? Je schrijft het zo feitelijk op. Wat jij denkt hoeft nog niet zo te zijn he ;)
drernie
Moeten dit soort vragen nu beantwoord worden op refoweb?
Catherine
@ Rinske: wat denk ik dan volgens jou ? Waarom zoveel vraagtekens ?
Cloudsadmirer
Catherine,

Jij denkt volgens mij dit:
"Er zijn vrouwen die idd schaamte hebben maar die gebruiken meestal geen tampons, omdat je ze in je lichaam moet plaatsen. "
"Bij vrouwen die zware menstruaties hebben, zijn ze niet bepaald comfortabel."

En ik zette er vraagtekens mij omdat ik denk dat dat niet zo hoeft te zijn.

Maar misschien had ik beter helemaal niet kunnen reageren want ik vind het het niet waard. De vraagstelster kan zo'n vraag m.i. voortaan beter even aan de doktersassistent vragen ofzo. Zonde van de ruimte op refoweb en ik doe er ook nog aan mee dus dit is het laatste wat ik hierover zeg.
Wiepie
Volgens mij heb ik de oplossing! Gebruik tampons met inbrenghuls Het onderste gedeelte in het bovenste schuiven dat de tampon erin duwen en klaar:) en je hoeft hem er maar voor de helft erin te schuiven. Persoonlijk zou ik zelf geen allerlei middeltjes gebruiken om die erop te smeren. Ook al zijn ze misschien ongeparfumeerd zoals Neutral. De vagina zelf heeft een ph waarde (zuurgraad) dan de normale huid.