Relatie met een moslim

Ds. J. de Vreugd / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een probleem. Ik heb al een tijdje een relatie met een jongen, maar hij is moslim. Hij laat mij in mijn waarde, ook wat het geloof betreft. Toch zegt iedereen dat hieruit alleen maar problemen voortkomen, zeker als het gaat om zaken over het geloof. Hij heeft echter juist veel respect en interesse voor mijn geloof. Toch zou ik graag willen weten of het bijbels verantwoord is om een relatie te hebben met een moslim.

Antwoord

Beste NN,

Ik vrees dat degenen die problemen voorspellen, daarin gelijk hebben. Ik weet niet in hoeverre de betreffende jongen echt een praktiserende moslim is, dan zul je nooit (even naar de mens gesproken) tot een hartelijke verbondenheid in het geloof kunnen komen. De niet-moslim partner zal onder druk worden gezet om niet alleen de islam te respecteren, maar bijvoorbeeld ook eventuele kinderen een moslim-opvoeding te geven. Als hij niet praktiserend is, is er toch het grote verschil in cultuur, bijvoorbeeld wat de positie van de vrouw betreft.

Het zal uiterst moeilijk zijn om je als gelovig, orthodox-christen te handhaven. Ongetwijfeld zal dat veel pijn geven. Mooi zou natuurlijk zijn als hij oprechte belangstelling had voor het christelijk geloof, maar dan moet je bedenken dat het huwelijk geen bekeringsinstituut is!

Al met al denk ik dat een diepergaande relatie van een christenmeisje met een moslimjongen uiteindelijk voor beiden grote problemen zal opleveren. Het antwoord op je laatste vraag: of zo'n relatie bijbels verantwoord is zit natuurlijk al in het voorgaande opgesloten. Ik voeg daar nog bij dat Paulus waarschuwt om geen ongelijk juk met een ongelovige aan te gaan.

Ik hoop, dat je deze dingen vooral biddende wilt overwegen en ik wens je veel sterkte bij je beslissing!

Ds. J. de Vreugd

Lees meer artikelen over:

islam