Rouwverwerking en grafsteen bezoeken

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Hoe moet je tegen mensen aankijken die graag voor de rouwverwerking naar de steen van een overledene willen kijken? Hoe moet je hier mee omgaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

In alle eerlijkheid weet ik niet goed hoe deze vraag wordt bedoeld, daarom een algemeen antwoord. Voor veel mensen is het belangrijk dat er een plek is om te bezoeken, waarvoor een grafsteen ook mede is bedoeld. Het is soms de enige plaats waar mensen iets tastbaars vinden van de overledene. Dat lijkt me goed en zeker erg nodig voor de rouwverwerking.

Wanneer de vraag is bedoeld als zorg voor iemand die vastloopt in de rouwverwerking is ondersteuning nodig. Dat kan zowel pastoraal gezocht worden als ook bij een hulpverlenende instantie.

Als therapeute vind ik dat er in onze samenleving weinig ruimte is voor rouwverwerking. Mensen krijgen vaak, onbedoeld, het signaal dat het "maar over moet zijn". Het is voor iedereen anders hoe dit proces verloopt en in mijn praktijk merk ik dat mensen de tijd en ruimte nodig hebben om op hun eigen wijze tot verwerking te kunnen komen. Het is belangrijk dat een omgeving hiervoor respect heeft. Echter, wanneer je merkt en ziet, dat iemand vastloopt of depressief wordt, is het zaak om dit te bespreken en hiervoor hulp te zoeken voordat er een depressie ontstaat, want dat is een reëel gevaar.

Als christen denk ik dat het kijken naar een steen niet verkeerd is. Ook in de bijbel is er aandacht voor het verzorgen van een graftuin en het uiten van verdriet en rouw. Wanneer er echter wordt bedoeld dat het kijken naar de steen als een obsessie wordt, is het zeker nodig dat er ondersteuning wordt gezocht.

Ik hoop dat ik zo wat heb kunnen helpen. Wanneer het antwoord niet voldoende geeft, nodig ik u uit om een tweede vraag te stellen waarin meer informatie wordt gegeven.

Sterkte in alles!

Groet,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

dood