Ik ben heel snel bang/angstig, vooral in het donker. Ik werk ergens waarbij ik s...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben heel snel bang/angstig, vooral in het donker. Ik werk ergens waarbij ik soms slaapdienst heb en dan moet ik alles op slot doen en zo ‘s avonds en dat vind ik elke keer heel eng. Wat kan ik hieraan doen om dit te verminderen?

Antwoord

Lief angsthaasje,

Als je bang in ’t donker bent... ook voor jou kan het 4-stappenplan dat ik beschreef in mijn één na laatste antwoord (geplaatst op 28 februari j.l.) van nut zijn. Want ook bij jou gaan waarschijnlijk je gedachten en gevoelens met je op de loop. Bedenk wáárom en waarván je precies bang bent, vraag jezelf af hoe reëel je angst is. Praat er met een leidinggevende over of met collega’s.

Misschien kan er simpelweg een (buiten)lamp opgehangen worden, zodat het minder donker is bij je ronde. Blijf in ieder geval niet in je eigen kringetje ronddraaien, maar ga serieus oefenen met de 4 stappen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er ooit iets écht gebeurd is waar je voor op de loop móést gaan. Dat je angst wel reëel is, maar gróter wordt. Het volgen van de 4 stappen helpt dan ook wel, maar ik raad je in dat geval heel sterk aan om met anderen te praten: eerst een leidinggevende en daarna misschien nog een hulpverlener.

Nog een tip: zingen op je ronde! Ken je de liedjes “Jezus is de goede herder” en “je hoeft niet bang te zijn”? Ze schoten mij meteen in gedachten bij het lezen van je vraag. Ik zal je de hele tekst hierbij geven:

Jezus is de goede herder
Jezus Hij is overal.
Jezus is de Goede Herder.
Brengt mij veilig naar de stal.

Als je ’s avond niet kunt slapen
en je bang in ’t donker bent.
Denk dan eens aan al die schaapjes,
die de Heer bij name kent.

En wanneer je soms alleen bent,
en je hart is vol verdriet.
Denk dan aan de Goede Herder,
Hij vergeet Zijn schaapjes niet.

Je hoeft niet bang te zijn
al gaat de storm tekeer.
Leg maar gewoon je hand
in die van onze Heer.

Je hoeft niet bang te zijn
als oorlog komt of pijn.
De Heer zal als een muur,
rondom je leven zijn.

Je hoeft niet bang te zijn
al gaan de lichten uit.
God is er en Hij blijft,
als jij je ogen sluit.

Sterkte, en een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

psychologie