Keuze maken voor/tegen vaccineren

Redactie Refoweb / 12 reacties

Vraag

Wij hebben een babytje gekregen en moeten nu de keuze maken voor vaccineren. Nu is het zo dat ik een heel traumatische bevalling heb gehad en nog erg zwak ben. Ik ben niet gewetensbezwaard maar ik kan niet beslissen. Puur omdat ik het niet aankan dat die troep bij onze baby wordt ingespoten en zij er misschien wel een dag ziek van is.

Zelf zijn wij beiden niet ingeënt vroeger, hebben wel eens kinderziektes gehad, we weten niet welke. Maar is het ook soms niet gezond om eens een kinderziekte te mogen doormaken als kind?

Worden jongens altijd onvruchtbaar van bof of is dit zeldzaam?

BMR is een verzwakt virus, het staat mij enorm tegen om iets bij de baby in te brengen dat virus heet, ook al is het verzwakt. DKTP is dat een dood virus?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bekijk voor diverse antwoorden het dossier 'vaccinatie' en de betreffende tag onderaan dit artikel.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

vaccinatie
12 reacties
AHHK76
Als ik een persoonlijk advies mag geven: neem eerst de tijd om zelf aan te sterken! Denk verder rustig na over de voor- en nadelen van inenten.
Als je echt goed wilt afwegen, dan kun je ook op de site van de Nederlands Vereniging Kritisch Prikken kijken. Op het consultatieburo wordt je er eenzijdig voorgelicht. Mijn kinderen reageerden niet goed op de prikken. Ik heb echt spijt dat ik ze heb laten inenten, nu ik er meer van weet!
Zie ook deze link: http://www.youtube.com/watch?v=X093a9NxJ-o
Een goed herstel van de bevalling toegewenst en wijsheid bij de te nemen beslissing. Doe het biddend!
naam
Zoals je in de antwoorden van de dominees terugziet; het is zo persoonlijk...
Op de site van ds. Pieters kun je er ook over lezen en de NPV heeft ook een brochure over vaccinatie.
mortlach
Als je het al 'die troep' noemt, lijkt het me dat je de beslissing al hebt genomen. Het is misschien wel de moeite waard om te kijken of je niet verkeerd bent voorgelicht. De anti-vaccinatiebronnen schromen niet om onvolledige of zelfs onware informatie te verspreiden, helaas.

Je vraagt 'of het niet gezond is om een kinderziekte door te maken'. Dat antwoord lijkt me voor de hand liggend: Nee. Het enige voordeel van het doormaken van kinderziektes, is dat je ze niet nog een keer kunt krijgen. Lees dat even goed terug. Het enige voordeel van het doormaken van kinderziektes, is dat je ze niet nog een keer kunt krijgen. Als dat het enige voordeel is, waarom zou je dan niet voorkomen dat je ze uberhaupt de eerste keer krijgt?

Vergis je niet, er zijn 'kinderziekten' die gewoon ontzettend besmettelijke en zelfs dodelijk zijn. Ik noem mazelen, ik noem polio. De bof kan blijkbaar ook ernstige gevolgen hebben. Het is uiteindelijk een kwestie van kansen afwegen: 1 op de 250 kinderen met de bof krijgt hersenvliesontsteking. 1 op de 1.000.000 kinderen die wordt gevaccineerd krijgt daar een dag of wat een stijf gewricht van.

Ik zou wel weten wat ik zou kiezen. De vereniging 'kritisch prikken' zou gewoon eerlijk moeten zijn en de naam moeten veranderen naar 'anti-vaccinvereniging'. Want als je het over eenzijdig voorlichten wilt hebben, zijn dat echte sterren.
leene
Iemand anders heeft het al genoemd. Eerst aansterken...je kunt geen beslissing maken met een hoofd 'vol watten'
Ik heb mijn kinderen ook laten inenten en mijn dochter was erg ziek van de BMR prik... ik heb getwijfeld of ik mijn zoon zou inenten. In de tussentijd sprak ik iemand die vroeger in Zimbabwe heeft gewerkt voor een schotse zendingsorganisatie. ZIj vertelde dat toen het mazelen vaccin in Zimbabwe beschikbaar kwam ze God gedankt hebben voor het beschikbaar komen van dit vaccin!!!! Ze verloren daar zoveel kinderen door de mazelen. Natuurlijk onze kinderen hebben een betere voedingstoestand maar mazelen is GEEN onschuldige kinderziekte. Opvallend: in ons land zijn het de meest behoudende kerken die deze organisatie steunen en juist in deze kerken is de vaccinatie graad laag. Ik moet altijd maar weer denken aan wat deze 'zendingszuster' mij vertelde... zij God danken en hier wordt inenten wel gezien als een gebrek aan Godsvertrouwen. Tsja het kan verkeren.

Nog één opmerking aan AHHK76: Ik vind het ook lastig maar ik wil je wel waarschuwen dat de NVKP ook zééér eenzijdig is. Het CB weliswaar ook maar wees ook kritisch naar de andere kant aub.
Lord_Mcgold
Kort samengevat: inenten is het best!

Weeg alle (statistische) kansen tegenover elkaar af, zoals Mortlach hierboven al terecht doet, en de conclusie dat inenten het beste is, is dan zeer voor de hand liggend.
mortlach
Het is inderdaad opmerkelijk hoe er op verschillende continenten tegen vaccin wordt aangekeken. Je mag het eigenlijk niet denken, maar soms doe ik het wel: in de westerse wereld zijn we vergeten hoe dodelijk 'kinderziekten' zijn. Als er hier niet zo veel slachtoffers vielen als in armere gebieden zoals Afrika, zou er niemand zijn die tegen vaccins was.

Hoewel voeding en algemene gezondheid misschien wel een rol spelen, zijn die ziekten ook hier nog steeds gevaarlijk. Kijk gerust eens naar de laatste uitbraak in de VS. Toch een plek met over het algemeen redelijk gezondheidsniveau.

Het bizarre is dat er daar nu blijkbaar 'mazelenfeestjes' worden gegeven - zoals dat hier vroeger wel met waterpokken werd gedaan. Lekker, je kind bewust proberen te besmetten me een in een significant deel van de gevallen dodelijke ziekte (mazelen dus).
Zoekster
Vraag ook rond aan bekenden. Op internet staan vaak de extreme verhalen.
Wij hebben onze oudste, zonder er over na te denken, laten inenten en de tweede na wat twijfels ook.
Wat waren we daar dankbaar voor tijdens de mazelenepidemie zo'n 2 jaar geleden!

Onze kinderen werden wel ziek maar de symptomen waren minimaal. Kindjes romdom ons die niet ingeënt waren vele malen zieker. Ons neefje die net zo oud is als ons oudste kindje heeft zelfs ernstig ziek in het ziekenhuis gelegen door de mazelen.
Dan komt het ineens heel dichtbij.

Van de prikjes hebben onze kinderen vrijwel geen last gehad. Voordat ze aangekleed waren bij het consultatiebureau waren ze het al vergeten.

Je vraagt ook of het niet gezond is om af en toe een kinderziekte door te maken..
Ik weet niet waar je woont maar in onze buurt worden zo veel kinderen niet ingeënt dat de kinderziektes iedere paar jaar terug komen. En dan heeft je kindje een grote kans om het ook te krijgen. Alleen vaak veel milder.
mortlach
Is het gezond om ziek te zijn? Ja, als je het overleeft zonder ernstige permanente beschadiging of levenslange handicap misschien wel, ja...
Est50
Lees je eens goed in op bijvoorbeeld een site als kritisch prikken of de facebook pagina Vaccin-Vrij
Heel veel nuttige informatie! Onze zoon van heeft heel veel vaccinatie schade opgelopen!! Daarom hebben wij ons dochtertje destijds niet meer in laten enten! Ik ben wel een jaar bezig geweest met alle voor en tegen argumenten gelezen, omdat ik niet kon geloven dat ze er echt zoveel rotzooi in zouden stoppen, ik heb de bijsluiters opgevraagd bij het RIVM en de vermelde bijwerkingen bij het Lareb,
en sinds ik weet wat er allemaal in de vaccinatie's voor "hulpmiddelen" zitten zou ik nooit meer laten vaccineren! Ze zouden sowieso op het conultatie buro veel beter moeten voorlichten! Als je een bepaald medicijn krijgt bij de apotheek dan word er altijd duidelijk bijgezegd lees eerst goed de bijsluiter mevrouw, en wanneer je kleine kwetsbare baby een vaccin krijgt hoor je niets over een bijsluiter....
ik kan er wel drie pagina's vol over schrijven maar wil alleen maar zeggen; lees je heel erg goed in voordat je een beslissing neemt!!

Denk dat ik namens velen van de na-oorlogse, niet of nauwelijks gevaccineerde, generatie spreek die het huidige vaccinatiegebeuren door een andere, nuchtere, bril bekijkt... Velen uit deze leeftijdsgroep lopen immers vandaag nog gezond rond. Petje af dan ook voor de grootste marketingtruuk aller tijden: het binnen één generatie de wereldbevolking weten te overtuigen van het feit dat:
1. kinderziektes levensgevaarlijk zijn
2. ongevaccineerden een rondwandelend gevaar zijn voor de gevaccineerden.

Zullen we het nog eens naast elkaar leggen ('toen en nu' – en dit binnen één generatie)?
Vaccinatieschema in de jaren vijftig (vanaf 3/4 maanden) : 3x DKTP
Vaccinatieschema anno 2015 (vanaf 6/8 weken - of nog vroeger, zoals in de praktijk blijkt) : 5x DKTP – 1x DTP - 4x HIB – 4x Hep.B - 3x Pneu – 1x Men.C – 2x BMR – 2x HPV

Geen wonder dat mensen gaan twijfelen.
Geen wonder dat mensen zich vragen gaan stellen over het nut en veiligheid van vaccins.
Geen wonder dat mensen op zoek gaan naar meer (betrouwbare) informatie.
Geen wonder dat mensen door de bomen het bos niet meer zien en zich verloren wanen in dat doolhof van tegenstrijdige informatie.

Ik heb dan ook een lichte aversie tegen het woordje 'anti'. Klinkt behoorlijk zwart/wit ('als je niet voor me bent, ben je tegen me'), terwijl er een groot grijs gebied is waar het de moeite waard is om doorheen te waden. Leren, je kennis vergroten voelt prettig aan en kan wat in-zicht geven in het grotere plaatje. En dan is het inderdaad van belang om beide, vaak mijlen van elkaar afstaande, zienswijzen tegen elkaar af te wegen...

De comfortabele schoot van het RIVM/K&G verlaten vraagt om een andere denkwijze, het op een andere manier aankijken tegen het hele vaccinatiegebeuren. En dat kan alleen wanneer we bepaalde (binnen één generatie met de paplepel erin gepompte) vooroordelen los-laten en ruimte maken voor nieuwe indrukken.

Als ik mijn eigen gevoel volg en me (terechte) vragen stel over met name:
- dat een nieuw te introduceren vaccin veelal op kinderen in onderontwikkelde landen getest wordt
- dat het produceren van vaccins voorheen in eigen land/hand door het NVI (Nederlands Vaccin Instituut) gebeurde, maar dit staatsbedrijf een paar jaar geleden overgeheveld werd naar India waar men het niet zo nauw neemt met de regeltjes
- dat artsen in die landen dik betaald worden om aan testen/studies mee te werken
- dat ministeries van gezondheid wereldwijd onder invloed/druk staan van een farmalobby die zijn weerga niet kent
- dat het vaccineren van zwangeren steeds meer 'in zwang' raakt, terwijl een glaasje wijn, een sigaretje of een aspirientje door diezelfde autoriteiten sterk wordt afgeraden en men intussen nog geen idee heeft van de lange-termijn effecten
- dat vaccinatie niet altijd voorkomt dat je toch ziek kunt worden en bij gevaccineerden het ziekteverloop dan niet altijd noodzakelijk milder is
- dat er meer en meer jarenlang geheim gehouden rapporten en documenten boven water komen die de duistere kant laten zien van zorgwekkende bijwerkingen die niet naar buiten mochten komen
- dat bijwerkingen als een 'aanvaardbaar en onvermijdelijk' risico beschouwd worden (het zal je kind maar zijn)
- dat de logica van de wetenschap in het kort kan worden samengevat: 'We weten pas of een vaccin werkt, als we het grootschalig hebben uitgetest'
- dat men het geleidelijk aan gewoon gaat vinden dat de meeste vaccins tegenwoordig worden gekweekt op cellijnen van apennieren en menselijk/dierlijk materiaal, waaronder kankercellen afkomstig van een geaborteerde foetus (staat gewoon in bijsluiter)
- dat het feit dat 20 landen wereldwijd vaccinatieschade erkennen en al sinds de zestiger jaren een compensatieprogramma hebben ingevoerd (inmiddels zijn er al miljoenen bedragen uitgekeerd) en Ndl en B zich hier niet bij hebben aangesloten, want vaccinatieschade wordt hier niet (h)erkend en zelfs het begrip 'schade' wordt niet gebruikt (het RIVM noemt dit, onterecht dacht ik, 'vaccinitis')
- dat men eigenlijk niet kan aantonen en staven dat gevaccineerde kinderen gezonder zijn dan de ongevaccineerden van een generatie terug (en dan heb ik het hier over de levensstandaard in westerse landen, niet te vergelijken met de vaak schrijnende omstandigheden in ontwikkelingslanden waar kinderen de meest essentiële basisbehoeften moeten ontberen – meerdere pro-vaccinatie argumenten van overheidsinstanties zijn op omstandigheden in deze landen gebaseerd)
- dat er überhaupt serieus door de regering wordt overwogen om vaccinaties verplicht te stellen (in mijn ogen een brug te ver gezien de internationale wetten/verdragen/overeenkomsten aangaande de Rechten van de Mens en het recht op vrije keuze)...

dan lijkt het me dat er wel het een en ander loos is. Dat er op de achtergrond dingen gebeuren waar we geen grip op hebben. Dat oprecht bezorgde vragen en ervaringen van ouders (dé ervaringsdeskundigen) door instanties/autoriteiten niet of nauwelijks serieus genomen worden.

Voor alle duidelijkheid: ik ben, als het echt nodig mocht zijn, beslist niet tégen een regulier ingrijpen, maar vertrouw, ook uit ervaring, op het zelfgenezend vermogen van mijn eigen lijf (met zoveel mogelijk natuurlijke en weerstand verhogende preventieve ondersteuning).

Ik hou mijn hart vast voor de volgende generaties die van wieg tot graf door de farmaceutische industrie als een gewillige/volgzame patiënt beschouwd zullen worden (een ontwikkeling die nu al gaande is).
henkie
Tot dusver de geknipte en geplakte bangmakerij van http://www.gezondverstandavonden.nl/NIEUWSBRIEF%202014-10-03.pdf ;-)
katlheen
Ik neem aan dat de mensen die zo fel tegen vaccineren zijn, ook niet naar arts gaan wanneer ze wel ziek worden? Want de medicijnen zijn echt geen natuurlijke kruidendrankjes, maar chemische middelen.

Maar sinds wanneer krijgen baby's vaccinatie tegen Hep.B?

Polio, dat was toch ook zo'n fijne vrij onschuldige kinderziekte?

Als je gelooft dat vaccineren tegen Gods wil in gaat, dan moet je ook zo principieel zijn om in geval van ziekte bij een arts weg te blijven. Dan moet genezing tenslotte ook komen van gebed, en niet van een wereldse arts met wereldse medicijnen. Of mogen we dan ineens wel gebruik maken van Gods zegeningen???

Wat betreft de "kritische prikkers": dankzij het overgrote deel van de bevolking, kom je "er mee weg" om niet te vaccineren. Ik bied je graag een tripje naar Afrika aan met je niet gevaccineerde baby, om de ouders daar uit te leggen dat je tegen vaccineren bent.
leene
@Kathleen: sinds 2011 krijgen alle baby's de Hep-B vaccinatie aangeboden. Dat was daarvoor alleen maar voor kinderen uit risico groepen. Bijv als één van de ouders chronische hep-B had.
verder eens met je reactie