Als je geestelijke muziek aan het luisteren bent, kun je er dan zomaar wat tusse...

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Als je geestelijke muziek aan het luisteren bent, kun je er dan zomaar wat tussendoor doen of moet je er dan echt naar luisteren? Hoe zit dit met de eerbied?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Laat ik  mogen beginnen met een uitspraak van mijn opa, die inmiddels allang overleden is, maar van wie ik toch het een en ander geleerd heb. Hij was een man die kon getuigen van verandering in zijn leven en dat al op jonge leeftijd. Hij leefde altijd dicht bij de Heere. Hij  was ook iemand die een biddend leven leidde. In het verborgene, ja, maar ook overdag, zelfs onder zijn werk. Hij was visboer en moest soms hele reizen maken om zijn klanten te bedienen. En weet je wat hij vaak zei? Ik bid meer met de pet op dan met de pet af. Mannen baden niet met een hoed of een pet op. Dat was oneerbiedig. En toch bad hij ook onderweg, tijdens zijn werk waarbij hij geen gelegenheid had om zijn pet af te zetten. Dat ervaarde hij helemaal niet als oneerbiedig.

Dit is een wat lange aanloop naar het antwoord op jouw vraag, maar ik denk dat het er wel mee te maken heeft. Uiteindelijk geldt wat Paulus schrijft in  1 Korinthe 10:31: “Hetzij dan dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere van God”. En  iets doen  ter ere van God heeft altijd het aspect van eer-bied in zich. Dat geldt dus voor alles wat we doen. Een andere vraag is of we het zo ook beleven. Maar dat laat ik nu rusten.

Uiteraard kun je je beter concentreren als je er voor gaat zitten om naar muziek en dus ook naar geestelijke muziek te luisteren. Maar ik zie geen enkel probleem als je tijdens bepaalde bezigheden naar geestelijke muziek luistert. Overigens is het begrip “geestelijke muziek” een zeer wijd begrip. Het kan orgel-, instrumentale muziek zijn, maar ook het zingen van Psalmen of gezangen en geestelijke liederen. Soms klinkt er in fabrieken of op andere werkplekken en zelfs huiskamers wereldse muziek en zang. Wat zou het prachtig zijn wanneer men in plaats daarvan geestelijke muziek ten gehore zou brengen. Ik denk ook aan moeders of oudere mensen die hun huishouden doen en tegelijk luisteren naar bijvoorbeeld het zingen van Psalmen of andere geestelijke liederen. Al bezig zijnde worden velen daardoor bemoedigd en beleven ze, terwijl ze zelf meezingen onder hun werk, als het ware de aanwezigheid van de Heere.

Ik hoop dat ik je met dit antwoord wat richting heb gewezen. Hartelijke groet.

Ds. G. van de Groep

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Heerde
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

muziek