God vertrouwen met angststoornis

Ds. J. IJsselstein / 2 reacties

Vraag

Ik heb een, voor mij, moeilijke vraag. Ik kom er niet uit. Ik heb een angst- en persoonlijkheidsstoornis. Hoe kan ik me dan aan God toevertrouwen? Ik vertrouw niemand en eigenlijk God ook niet, want Hij geeft doornen en distelen op het levenspad. “Veel rampen zijn des vromen lot.” Dat schrikt mij af.

Ik heb angsten voor dingen die me in het leven kunnen overkomen of geliefden die me ontnomen worden. Dat kan allemaal gebeuren. Daar kan ik met mijn angst niet mee omgaan. Maar God eist volkomen overgave en vertrouwen, hoe dan?!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste briefschrijver/-ster,

Je durft niemand te vertrouwen. En je bent voor veel dingen bang. Dan is het ook logisch dat je God niet durft vertrouwen. En bang bent voor wat Hij gaat doen. Dat begrijpt God ook. En met dat gebrek aan vertrouwen en met die angsten kan je, zo schrijf je, niet omgaan. Dat is een goede reden om professionele hulp te zoeken. Of om daarmee door te gaan.

Maar er is ook nog een ander probleem wat je misschien wel herkent. Als je mensen wantrouwt en bang bent, houd je afstand. Dan luister je ook niet meer zo goed naar wat ze zeggen. En zo leer je mensen ook niet echt goed kennen. En dat versterkt je wantrouwen nog meer. Want je gedachten gaan een eigen leven leiden en worden niet gecorrigeerd. En zo kom je in een negatieve cirkel terecht. Zoals in de cirkel die je zelf beschrijft.

Want, zo gaat het blijkbaar ook met je gedachten over God. Want ik kan in mijn Bijbel niet zo goed vinden waar staat dat God doornen en distelen op ons levenspad brengt. Behalve als je doelt op Hosea 2:5: “Ik zal uw weg met doornen betuinen.” Wat betekent dat God Israël op de goede(!) weg terug wil brengen.

En de vele rampen die het lot van de vromen zijn? Ja, maar dat is maar de helft van de waarheid. Want uit die alle redt(!) hen God.

Dus is het zaak voor je om wat beter te lezen en te luisteren naar Degene voor Wie je bang bent. Dan zul je hopelijk merken dat God Die je niet durft vertrouwen, jou en mij vriendelijk wil laten zien en leren Wie Hij echt is en wil zijn. Door de genade die de Heere Jezus heeft verdiend. Als we maar naar Hem luisteren. Zonder luisteren leer je namelijk iemand niet kennen.

En daarbij, als laatste, tegen mensen is het lastig om te zeggen dat je ze niet vertrouwt. Maar tegen God mag je dat eerlijk zeggen. Hij houdt rekening met onze zwakheden.

Dus, om het kort samen te vatten, je vraag: Eist God...? Ik zou zeggen: Ga rustig in je Bijbel lezen. Dan zul je zien dat je God mag vertrouwen. Maar dat de Heere het ook snapt als je dat niet zo goed durft. En jijzelf snapt dat ook. Dus, dan maar met de beperking die je hebt, toch God -Die boven alle dingen staat- alles vertellen en Hem vragen wat je nodig hebt.

En niet alleen ingewikkelde vragen stellen, maar ook niet vergeten goed in je Bijbel te lezen, alles helemaal te lezen, ook in zijn verband en echt proberen te luisteren. Dat geldt voor iedereen. Trouwens ook bij mensen onderling. We krijgen pas wat vertrouwen, ook in elkaar, als we wat meer van elkaar weten door echt naar elkaar te luisteren...

Ds. J. IJsselstein

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Website: Leespreken.nl

Tags in dit artikel:

persoonlijkheidsstoornis
2 reacties
klaske1958
Hoi schrijver,

Ik herken zo jou vraag. Ik vroeg ooit op een zondagsschool kan ik alles tegen de Heere zeggen. Het antwoord was ja.

Maar ik was zo bang. Ik wilde wel op God vertrouwen maar ik wist gewoon niet goed hoe.

6 jaar ongeveer.
S avonds stond ik naar buiten te kijken en sprak ik met Hem

De moeilijkheid was ook nog dat mijn eigen vader incestdader was en mijn moeder mij geestelijk mishandelde.
Hoe kon een hemelse Vader van mij houden terwijl Hij Zijn eigen Zoon naar de aarde had gestuurd.
Ik was werkelijk overal bang voor. Was het sttaf van de Heere nu ik het zo moeilijk had. Ik kan zoveel zeggen

Weet je de Heere heeft jaren lang laten zien wie Hij werkelijk was..
Dit koste 20 jaar therapie. En heel voorzichtig sprak ik met Hem. En Hij verhoorde als klein meisje mijn gebed. Hierdoor kon ik Hem proberen te vertrouwen.
En dat spreken met Hem is uit en door genade steeds groter geworden. Het vertrouwen in Hem is daaroor zo diep en heerlijk geworden. Alles alles uit genade.

Ik wens je Zijn Liefde en Genade toe bij de zoektocht naar de Heere.
Weet je en dan stop ik ik ben met een kinderbijbel begonnen te lezen en de Psalmen heb ik veel troost uit mogen ontvangen. Bv psalm 139. En bij dat lezen gewoon zeggen Heere ik ben zo bang wilt U mij helpen.
Lieve groeten klaske Nota
AHHK76
Wat een vermoeiende strijd kan dit zijn! Het is helaas herkenbaar...
Wat mij wel helpt is: zingen en muziek luisteren! Ik hoop dat je dat doet... Je gaat mogelijk eerst tegen je eigen gevoel in, als je dat doet. Maar het helpt mij uit de put te komen en om te leren vertrouwen. God zegent het!
Ik zal Zijn lof zelfs in de nacht, zingen daar ik Hem verwacht en mijn hart wat mij mag treffen, tot de God mijns leven heffen!
En dit alles mag in een houding: Ik geloof Heere, kom mijn ongeloof te hulp. God kent jouw hart, gedachten, angst, pijn en worstelingen. Hij helpt je iedere dag en de toekomst mag je in Zijn handen leggen. Ik kan je de boeken van Corrie ten Boom ook aanbevelen. Zij schrijft ook over vertrouwen temidden van allerlei moeilijke omstandigheden. Gods zegen toegewenst!